heb je ook recht op calamiteiten verlof/ zorgverlof indien je niet getrouwd bent, maar wel samenwoont?

We wonen dus samen, hebben samen een kindje (11 maanden) en ik ben momenteel zwanger van de tweede.

Laatst zouden op mijn vrije dag 2 dakkapellen geplaatst worden maar ik had sinds die nacht nogal hevig voedselvergiftiging (diagnose van de arts, dus niet zelf maar iets bedacht)

Mijn moeder lag in het ziekenhuis en de ouders van mijn vriend waren met vakantie, allemaal niet beschikbaar dus en toen vond het bedrijf waar hij werkt het goed (geloof zelfs eigen voorstel van hun kant) als hij thuis bleef, voor de regeldingen en het opletten/zorgen voor de kleine.

Heeft hij die dag van zijn vrije dagen moeten aftrekken of heeft hij recht op zorgverlof/calamiteitenverlof?

Toegevoegd na 17 minuten:
misschien belangrijk om te vermelden....wij hebben geen contract, weet niet of dat uitmaakt of waar ik hierover iets kan vinden

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Wetgeving
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Geen samenlevingscontract lijkt mij een groter probleem dat het wel of niet krijgen van die ene dag....

Antwoorden (2)

Samenwonenden staan voor de wet in NL nagenoeg gelijk aan getrouwden. Hij heeft dus dezelfde rechten als zijn getrouwde collega's. Als die in zo'n geval aanspraak zouden kunnen maken op zorgverlof (wat ik wel plausibel vind), heeft jouw vriend daar ook recht op.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ze hebben geen samenlevingscontract, tenminste dat begrijp ik uit de vraag?
In de situatie die u schetst mag dat.
U hebt immers geen andere mogelijkheid.
Er zijn een aantal voorwaarden aan verbonden, maar daar voldoet u aan.

Opnemen van kortdurend zorgverlof

Het verlof kan alleen worden opgenomen als de werknemer de enige is die deze zorg kan verlenen. Als een ziek kind bijvoorbeeld door de partner of grootouders kan worden opgevangen, dan vervalt het recht op dit kortdurend zorgverlof. Het verlof is dus expliciet bedoeld voor situaties waarin geen andere oplossing is.

Werknemers kunnen meerdere keren per jaar kortdurend zorgverlof opnemen. Daarbij geldt dat het aantal uren zorgverlof maximaal 2 keer het aantal uren mag zijn dat er per week wordt gewerkt. Iemand die 24 uur per week werkt, mag in een periode van 12 maanden (dus niet alleen van het begin tot het einde van het jaar, maar ook bijvoorbeeld van april tot april) dus maximaal 48 uur kortdurend zorgverlof opnemen.

Als de werknemer zelf ziek wordt kan het kortdurend zorgverlof in overleg met de werkgever worden stopgezet.