Goedendag ik ben een beginnende bestuurder en ben mn rijbewijs kwijt geraakt door met drank op achter het stuur te gaan zitten en had een promillage?

Goedendag ik ben een beginnende bestuurder en ben mn rijbewijs kwijt geraakt door met drank op achter het stuur te gaan zitten en had een promillage van 773ug. het is mijn eerst keer! wat zijn de vervolgens??

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Wetgeving
2.2K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Er zullen geen 'vervolgens' zijn...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een boot heeft toch een roer in plaats van een stuur?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je rijbewijs tijdelijk kwijt of helemaal heb je niks aan de politie gevraagt toen je werd aangehouden?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hoeveel zou dat zijn?? denk u??
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
10dagen bepaalt de minister van justitie als ik krijg of niet zei de agent( ik heb nooit een boet gehad en nooit een overtreding gemaakt) dat is mijn eer keer en ik had blijkbaar teveel gedronken!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Daar kan alleen de officier van Justitie antwoord op geven dus er zit niets anders op dan afwachten.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bedankt voor antwoord ik zal met positief gedacht afwachten!!!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Waarom neem je het risico dat vraag ik me af. Eerste keer is dus toch één keer te veel! Alcohol en verkeer gaan niet samen. Hoop dat je er wat van leert.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@Benzemens
Dat weet ik geke genoeg gebeurd(incident) 4 seconds van mijn huis, ik wou allen maat iemand ophalen die woont 5min met auto van mijn huis!!Stom van mij!!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je mag blij zijn dat je niemand het ziekenhuis in gereden hebt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ziekenhuis? Je mag blij zijn dat niemand dood gereden hebt, want dat gebeurt veel vaker met drankrijders.
Drank - dan geen auto rijden.
Sterker nog, je mag je auto niet eens met de hand een meter drukken, ook dan ben je bestuurder.
Volgende keer als je hebt gedronken, vraag je eerst zelf eens af "Hoe zou ik mij voelen als mijn familie dood wordt gereden door een alcomobilist?"
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@Rafa: Bij deze nodig ik je van harte uit eens te komen kijken bij mij op de revalidatie.
Dan zul je zien hoe blij je mag zijn dat jij alleen je rijbewijs kwijt raakt, en niet iemand anders zijn arm, been, gezichtsvermogen, gehoor, of erger nog iemand zijn kind of een kind zijn vader of moeder.
Je zult horen hoe veel mensen zijn aangereden door een bestuurder met alcohol op die maar een klein stukje moest en dacht dat dat nog wel even kon omdat hij maar een paar biertjes of wijntjes op had. Hoeveel nooit meer hun oude leven zullen hebben, zonder dat hún iets te verwijten viel in het verkeer, enkel door de nalatigheid van een ander. En let wel, wij zijn degene die het nog kúnnen na vertellen! Dat jij je eigen leven niet waardig genoeg vind om voor thuis te blijven of een taxi te nemen als je gedronken hebt, is tot daar aan toe. Maar wil jij daadwerkelijk het risico lopen om verantwoordelijk te zijn voor iemand anders zijn dood? Ongelukken gebeuren JUIST ook op stukjes van 5 minuten. Het gebeurt namelijk NIET altijd alleen maar bij een ander.
'Het gaat altijd goed' hoeft maar 1 keer fout te gaan.
'Even in vijf minuten iemand op halen' kan je levenslang achtervolgen. Sorry als je vind dat ik te fel en te oordelend reageer. Maar dankzij een automobilist die ook even snel heen en weer dacht te zijn met de auto terwijl hij drank op had, zal ik nooit meer goed kunnen horen, nooit meer iets kunnen onthouden zonder het op veertig notitieblaadjes te schrijven, nooit meer mijn linkerhand normaal kunnen laten functioneren en nooit meer normaal kunnen lopen. En ik vertel je dit voor al die mensen die nooit meer normaal zullen leven omdat een ander hun kind dood reed. Ik heb er alles voor over om te voorkomen dat jij ooit van je leven zo'n grote fout nog een keer begaat en daarmee iemand anders aan doet wat al zoveel mensen aangedaan is. Ik SMEEK je om de volgende keer na te denken over waar je mee bezig bent voor je in de auto stapt. Het verbod op rijden onder invloed is er echt niet om automobilisten te pesten, maar om ze te behoeden. Het zijn lang niet altijd de automobilisten die stomdronken zijn die ongelukken veroorzaken, juist ook die met nét te veel op die zichzelf overschatten. Geen drank = geen auto besturen. Alsjeblieft?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De straffen in Nederland zijn een lachertje. Er wordt gekeken naar je inkomen en daar wordt mede de geldboete van bepaald. Je rijbewijs zal je niet zo lang kwijt zijn met een voorwaardelijk strafje mocht je weer in de fout gaan. Helaas zal ik bijna zeggen want ik vind dat er een verkeerd signaal wordt afgegeven. Maar goed het belangrijkste is dat je hiervan leert maar de straf zal denk ik toch wel mild zijn. Hoop dat je hier toch van leert en dat je het nooit meer zal doen. 733 ug is trouwens heel hoog, je was dus goed dronken. FF iemand weg brengen die in de buurt woont met die promillage is pokeren met je eigen en iemands anders leven Succes
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Juist ivodepivo!!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik vind het gewoon je eigen schuld.
Kan je wel met "Stom van mij!" scheinheilig lopen doen, je bent met drank achter het stuur gegaan! Je had iemand, al dan niet jezelf, kunnen doodrijden. Was ik de rechter, kon je naar jouw rijbewijs fluiten.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
je was zo 'verstandig' om met drank op achter het stuur te rijden dus vind het een goede zaak dat ze het rijbewijs een tijd inhouden en een rijverbod opleggen. als je als beginnende bestuurder al zo'n grove fout maakt omdat jij te beroerd bent een fristje of een taxi te pakken ben je niet goed bezig. je had een ander aan kunnen rijden door dit onvolwassen 'ik heb sch##t aan....' gedrag.
dan is het geen kwestie meer van eigen schuld, dus hoop dat je flinke boete krijgt, een tijdje zonder rijbewijs zit, en een cursus mag volgen. de tijd die je moet wachten tot de uitspraak kan je gebruiken om je gezonde verstand te gebruiken. vraag dit eens aan iemand die een fam. lid heeft verloren door iemand die met drank op achter het stuur kroop, of ben jij ook van het soort 'nee ik kan nog wel rijden, en dat gebeurd me niet'?

Antwoorden (5)

Wat als je teveel hebt gedronken en toch gaat rijden?

Dan ben je natuurlijk niet slim bezig. Want je zet je eigen veiligheid n die van anderen op het spel. Bovendien riskeer je een stevige boete. Blaas je meer dan 0,2 promille dan mag je niet verder rijden. Als je bent betrokken bij een ongeluk, dan wordt het nog veel vervelender. Denk daarbij aan het kwijtraken van je rijbewijs. En zelfs aan forse cel- of werkstraffen. Word je gepakt met meer dan 0,8 promille alcohol in je bloed, dan volgt een verplichte EMA-cursus (Educatieve Maatregel Alcohol). Die kost je niet alleen drie vrije dagen, maar ook nog eens het cursusgeld van minimaal 750 euro.

Kortom: met alcohol op gaan rijden is een enorme gok. Het is spelen met je leven. En ook nog eens spelen met je duurbetaalde rijbewijs.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je zal een ontzegging van je rijbevoegdheid gaan krijgen van een aantal maanden, een proeftijd en een hoge geldboete.
Daarnaast zal je op eigen kosten de educatieve maatregel alcohol moeten gaan volgen.
Tot slot zal dit uiteraard ook minimaal een punt kosten voor je rijbewijs.
Klik op de link en zie wat er op de site van het cbr staat beschreven over gevolgen van het rijden onder invloed.
Tweede link verwijst naar het Om welke aangeeft dat je minimaal 700 euro zou kunnen verwachten aan boete en een ontzegging van je rijbevoegdheid van minimaal 4 maanden. Deze richtlijn geldt alleen als er sprake is van "enkel het rijden onder invloed" in het geval van een ongeval of roekeloos/gevaarlijk rijgedrag zullen de bedragen uiteraard anders (hoger) liggen
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat je beginnende bestuurder bent maakt niets uit volgens mij. (ik weet alleen niet hoe het zit met een puntensysteem) De officier van justitie kijkt eerst of dit vaker voorgekomen is en naar de hoogte van je promillage. Dan kijkt hij of je vaker met justitie in aanraking bent gekomen. Aan de hand daarvan maakt hij een besluit of je hem terug krijgt, (met een door hem bepaalde boete) of dat je een medische keuring moet ondergaan. D.W.Z. dat je naar het ziekenhuis moet om bloed te laten prikken of in een potje moet plassen. (dit laatste is meestal als je vaker met alcohol op achter het stuur bent aangehouden)

Als ik er vanuit mag gaan dat je nooit eerder met justitie in aanraking bent gekomen, dan denk ik dat je je rijbewijs binnen 2 weken op kan halen met een boete van ongeveer 400 euro. Maar nogmaals, de officier beslist.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik verwacht ook deze besluit maar het kan nog erger maar de officier beslist inderdaad!!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik hoop voor je dat je hem snel terug krijgt, maar veel geld gaat het je zeker kosten. Aan de andere kant bespaar je nu wel brandstof kosten. Altijd positief blijven ;-)
Sterkte!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nou Mukky, ik hoop dat hij zijn rijbewijs voorlopig nog niet terugkrijgt! Met drank op autorijden- en helemaal met zo'n hoeveelheid- vind ik een misdaad. Van mij mag hij wel een jaartje of 10 zonder rijbewijs.
AlphaLimaSierra
12 jaar geleden
beginnend bestuurder zijn maakt wel degelijk zeer veel verschil bij art 8 wegenverkeerswet.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nou MevrouwvandenBerg, het is zijn eerste keer dat hij dit meemaakt en vind ik dat hij mag/moet leren van zijn fout. En leren betekend niet voor 10 jaar het rijbewijs afpakken zonder dat deze persoon de kans heeft gehad zich te verbeteren/bewijzen. U kunt zich er blijkbaar niets bij voorstellen wat de gevolgen zijn voor een persoon die 10 jaar geen auto mag rijden. Een boete en hem er goed op wijzen wat de gevolgen zijn bij herhaling is veel effectiever en eerlijker. Hij stelt hier overigens niet voor niets zijn vraag, waar we uit op kunnen maken dat hij zich niet bewust is geweest van de gevolgen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hij is geen klein kind. Hij weet dat hij niet met alcohol achter het stuur moet gaan zitten. Dat hij zich op zijn leeftijd nog niet bewust is van de gevolgen lijkt mij nog meer een reden hem (en al die anderen die hetzelfde doen) stevig aan te pakken.
Ik kan me heel goed voorstellen wat het voor iemand kan betekenen dat hij 10 jaar zonder rijbewijs zit. Baan misschien kwijt, kan misschien minder goed zijn sociale contacten onderhouden enz. enz. Maar dat moet je bedenken voor je met alcohol achter het stuur stapt en niet achteraf. Er is met name de laatste jaren in de media heel veel aandacht besteed aan met drank op achter het stuur te gaan zitten en aan wat de gevolgen daarvan kunnen zijn.
Als hij dat dan al niet zelf had kunnen bedenken dan had hij het op die manier kunnen leren.
Overigens, al die duizenden en duizenden die al hun hele leven zonder rijbewijs doen, die hebben daar toch ook meestal geen problemen mee? Het is gewoon een kwestie van je daar op instellen.
Je hebt zoveel gedronken dat in deze de officier van justitie geen sanctie oplegt maar dat je voor de rechtbank moet verschijnen, de hoogt van het promillage doet mij vermoedde dat de OVJ het rijbewijs onder zich houdt tot dat jij ter zitting moet verschijnen.

De hoogte van de boete is mij niet bekend en die is niet laag, in 2006 was dat al €700.00 en er staat een ontzegging van het rijbewijs op van 7 maanden onvoorwaardelijk.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik moet Altijd positief blijven ;-) aangezien dat eerst keer is en was 6 seconde van mijn huis(toen werd ik aangehouden)!!! Ik weet dom van mij!!
Je zal geen EMA meer krijgen, maar waarschijnlijk een alcoholslot!
Ik ga er even vanuit dat je 18 jaar of ouder bent, en in een auto reed...

Het maximale alcoholgehalte voor je adem voor beginnend bestuurders is 88 UGL (0,2 promille). Met 770 UGL (bijna 1,8 promille) ga je daar enorm overheen. Je krijgt nu twee aparte trajecten. Een strafrechtelijke van het Openbaar Ministerie en een bestuursrechtelijke vanuit het CBR.

Als je op verkeersgebied geen verleden hebt zal je voor de rechter een strafeis krijgen van € 1100,- en 7 maanden onvoorwaardelijke ontzegging van de bevoegdheid om motorrijtuigen te besturen. Dat betekend dat je op geen enkel rijbewijsplichtig voertuig meer mag rijden gedurende de 7 maanden.
Het OM gaat nog binnen 10 dagen bepalen of jij je rijbewijs terug krijgt tot de zitting. Gezien je promillage verwacht ik persoonlijk dat je hem niet terug krijgt.

Dan is er nog het bestuursrechtelijke traject. Het CBR is bevoegd jou een aantal maatregelen op te leggen. Je mag (kiezen) dit niet doen maar het gevolg zal zijn dat je rijbewijs ongeldig wordt verklaard!
Mijn voorgangers verwijzen naar de EMA cursus maar dit is niet juist. De EMA cursus wordt voor beginnend bestuurders slechts gegeven voor een gemeten promillage tot 1 promille. Daar ga jij veel te ver overheen.

Sinds kort is er het alcoholslot. Daar voldoe jij nog wel aan. Dat betekend dat er een blaasapparaat in jou auto ingebouwd gaat worden en dat jij voor aanvang van de rit, en tijdens de rit een aantal maal moet blazen. Is je promillage te hoog, dan start de auto niet. Je rijbewijs krijgt de code 103. Met dit rijbewijs mag je dan ook alleen nog maar rijden in auto's waarin een alcoholslot is ingebouwd.
De kosten van deze maatregel is minimaal 1000 euro, exclusief de huur van het alcoholslot, de inbouw en een nieuw rijbewijs.

Daarnaast is het aannemelijk dat het CBR nog een onderzoek naar alcoholmisbruik instelt. Dit onderzoek zal een bloedproef en een beoordeling door een arts behelzen. Op grond van je bloedwaarden en de beoordeling kan het zijn dat je ongeschikt wordt verklaard voor het besturen van motorvoertuigen.
Als jij een vaste drinker bent, dan is dit tot maanden later in je bloed terug te vinden.
Ook aan deze maatregelen zijn kosten verbonden. Op dit moment is dat € 966,-.

Je zal voorlopig flink over de brug moeten komen als je je rijbewijs wil blijven houden.

Toegevoegd na 32 seconden:
Even de bronnen:
http://www.cbr.nl/10872.pp
http://www.cbr.nl/asp.pp