Wat betekent dit woord "bescheiden" in het strafrecht?

In het artikel 361 van het wetboek van strafrecht vind je het woord 'bescheid' in de volgende zin: ' de ambtenaar.... akten, bescheiden of registers, welke hij in zijn bediening onder zich heeft verduistert...'

Weet iemand wat het woord bescheiden in deze zin betekent? Alvorens bedankt

Toegevoegd na 32 minuten:
Bedankt voor uw spoedige reactie.

Kan een door een verdachte geschreven brief die voor de officier van justitie bestemd is om tot een seponering van een zaak te verzoeken, ook een 'bescheid' zijn?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Wetgeving
1.9K

Het beste antwoord

Onder bescheiden zoals bedoeld is artikel 361 WvS wordt verstaan alles wat aan de ambtenaar is aangereikt ter bewaring / verwerking.

Een brief zoals jij vernoemt kan onder dat artikel vallen echter zit je met het probleem dat je zult moeten bewijzen dat de OVJ die brief ook daadwerkelijk heeft ontvangen, daarnaast is het de vraag of de brief kan dienen tot overtuiging danwel als bewijs.

Een verzoek tot seponering vanwege een mening is geen overtuiging, hooguit een bewijs dat er contact is geweest met de OVJ.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Papieren of documenten.

Toegevoegd na 37 minuten:
Antwoord op je toevoeging is: ja!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Inderdaad. De zin betekent in gewoon Nederlands: De ambtenaar heeft bewust bepaalde documenten die hij moest bewaren kwijt gemaakt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Klopt Som, maar dat klinkt gelijk weer zo naar.... :-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat kan, maar dat komt omdat er nu in gewoon begrijpelijk Nederlands staat wat er bedoeld wordt. http://www.bureautaal.nl/wat-is-eenvoudig-nederlands-1.html Buro Taal geeft hier cursussen in.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
"bescheiden" zijn natuurlijk niet zo maar documenten. Het zijn meestal documenten die nodig zijn als bewijs of belangrijke gegevens bevatten.
documenten, bewijsstukken
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Zouden we ook 'stukken' kunnen noemen. Het is een heel ruim begrip voor alle documenten.
teusvh
12 jaar geleden
Het kortst kun je het beschrijven als "alle andere papieren".
Voorbeeld:U vraagt een u bekende akte op bij een ambtenaar over een zaak, dan krijgt u die akte.
Maar stel nou dat er ook nog andere documenten zijn waar u geen weet van heeft.
Daarom vraag je om de akte en eventuele andere bescheiden aangaande de zaak.
Dan weet je dus zeker dat je alle papieren krijgt.

Ik ben geen taalkundige maar het is niet gebruikelijk om dit zo te noemen voor de Officier v Justitie.
Je kunt wel in zo'n verzoekschrift schrijven dat u bescheiden (eventuele schriftelijke bewijsvoering) bij voegt.