Paspoort nodig voor minderjarige, maar vader weigert toestemming te geven? Wat kan ik nu doen?

Voor aankomende zomer heb ik er eentje nodig, maar ik kan deze niet in mijn eentje aanvragen door mijn minderjarigheid nog. Mijn ouders zijn echter gescheiden en heb al vele jaren geen contact meer met mijn vader. Ik vroeg het hem laatst om een gewettigde kopie door zijn gemeente naar mij op te sturen samen met zijn handtekening etc dat hij toestemming verleent, maar hij weigert dit.

Wat kan ik nu het beste doen? Waar heb ik recht op?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Wetgeving
2.3K

Het beste antwoord

Je schrijft dat je al lange tijd geen contact met je vader hebt. Misschien is het inderdaad zo dat hij bij de echtscheiding het ouderlijk gezag ook heeft op moeten geven, maar misschien ook niet.

Als hij samen met een ander (je moeder bijvoorbeeld) het gezag uitoefent en hij zich daaraan onttrekt, kun je je afvragen of dat gezag hem dan niet beter kan worden ontnomen. maar dat was niet je vraag. Bovendien is het zo dat een rechtszaak de relatie met je vader onder druk kan zetten.

Bij geschillen tussen personen over de manier waarop het gezag moet worden uitgeoefend, kan het oordeel worden ingeroepen van de kantonrechter.

Dat kan met een brief van je moeder waarin zij het verschil van mening uitlegt en aannemelijk maakt dat je ook gewoon weer terug naar Nederland komt en je vader er, dus, geen redelijk belang bij heeft om zijn toestemming te weigeren.

De kantonrechter stuurt die brief dan door naar je vader en vraagt hem om een reactie. De kantonrechter kan je ouders dan oproepen om het erover te hebben en geeft daarna zijn beslissing. Je moet dan wel griffierecht betalen.

Objectief bezien niet zo ingewikkeld, maar in familieverband zal het de verhoudingen wel veranderen, zo die er nog zijn.

Afhankelijk van je leeftijd, het reisdoel en de waarde van een relatie met je vader zullen jullie een beslissing moeten nemen. Sterkte daarbij.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Het kan best zijn dat jij geen toestemming van je vader nodig hebt.
Bij een echtscheiding krijgt vaak een van de ouders het gezag.
Als dat jouw moeder is, dan heb je de vader niet nodig.

Iedereen die de Nederlandse nationaliteit heeft, kan ongeacht zijn of haar leeftijd een reisdocument aanvragen.
Voor het verkrijgen van een eigen paspoort hebben kinderen tot achttien jaar schriftelijke toestemming nodig van beide ouders (of degene die het gezag over het kind heeft). Bij de aanvraag moet u tevens een geldig legitimatiebewijs tonen van de ouder dan wel gezaghouder die schriftelijk toestemming verleent.

Je kunt in ieder geval een ID kaart aanvragen.

Vanaf 12 jaar is geen toestemming nodig voor het aanvragen van een Nederlandse identiteitskaart.

http://www.paspoortinformatie.nl/nederlands/Reisdocumenten/Aanvragen

Toegevoegd na 1 minuut:
Oke, als het perse een paspoort moet zijn,
kijk dan even wie het ouderlijk gezag heeft.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
beide ouders moeten toestemming geven, doet 1 ouder dit niet, dan moet je naar de rechter. Via die weg kun je toch een paspoort krijgen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een kort en juist antwoord.....+
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nee. beide ouders.......... (of degene die het gezag over het kind heeft).
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
momopoyolo;Je hebt gelijk als er sprake is van een normale relatie met het kind.
In dit geval mag een kind altijd een uitspraak vragen van de kinderrechter.
Jaren geleden toen ik 15 was, moest ik ook een paspoort aanvragen op vrijdagochtend, terwijl ik dat weekend zou vertrekken. Dit was nog in de tijd dat je je paspoort meteen mee kreeg. Mijn vader was die dag, zoals gewoonlijk, op zijn werk.

Ok, wat ik heb gedaan was misschien niet zo netjes, maar het was de oplossing van mijn moeder...

We hebben een blaadje gezocht met de handtekening van mijn vader. Mijn moeder heeft haar eigen handtekening gezet en ik heb de handtekening van mijn vader een paar keer geoefend en toen gewoon zelf gezet. Ik ben teruggegaan naar het gemeentehuis en heb netjes mijn paspoort gekregen.

Wellicht controleren ze de handtekening digitaal, maar als hij lijkt op die van je vader, krijg je je paspoort zonder dat ze hem daar verder over informeren.

Dit lijkt mij een mogelijkheid voor jou.

Op je tweede vraag, waar heb ik recht op, wellicht bestaat er een formulier van weigerende ouders wat je kan invullen. Eerlijk gezegd lijkt mij de bovenstaande, minder wettelijke oplossing het snelste...