Als je wordt gearresteerd, wie informeert je werkgever dan dat je niet komt werken?

Als je wordt gearresteerd, wordt vastgezet op het politiebureau en geen contact mag hebben met anderen, maar je wordt ondertussen wel op je werk verwacht; hoe wordt dat dan geregeld? Belt de politie je werkgever? En is dat dan geen privacyschending (want werkgever wordt op de hoogte gebracht van jouw arrestatie)? Of doet je advocaat dat? Of helemaal niemand, en zit je werkgever gewoon met een probleem omdat jij onaangekondigd niet komt opdagen? Ik ben benieuwd!

7 maanden geleden
in: Wetgeving
4.8K
ronron1212
7 maanden geleden
Je familie of advocaat die weten toch dat je vast zit.
ronron1212
7 maanden geleden
hoezo geen privacyschending

Antwoorden (2)

De politie is geen boodschappendienst voor jou. Je kunt, als je in beperking zit, je advocaat vragen om je werkgever te informeren.
Dat is dan geen privacy schending, want dan gebeurt het op jouw verzoek.
Als je dat niet aan je advocaat vraagt, dan zal je dus zonder berichtgeving niet op je werk verschijnen.
7 maanden geleden
De politie mag geen contact opnemen met je werkgever, om deze te informeren over je arrestatie. De politie mag namelijk enkel onder zeer strikte voorwaarden informatie verstrekken aan derden. Deze informatie heeft inderdaad te maken met de privacy van de gearresteerde.
Er zijn eigenlijk geen regels over het informeren van de werkgever. Vaak komt de werkgever achter de arrestatie van de werknemer, als deze niet op zijn werk verschijnt en de werkgever bij de partner of familie informeert.
Maar de gearresteerde kan wel via zijn advocaat zijn familie verzoeken om zijn werkgever in te lichten.
7 maanden geleden