mag ik een losgekoppelde aanhanger tegen de rijrichting van een eenrichtingsstraat verplaatsen?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Wetgeving

Antwoorden (2)

Eenrichtingsweg, in deze richting gesloten voor voertuigen, ruiters en geleiders van rij- of trekdieren of vee.
Wat is dan een voertuig: Art. 2.14 Koninklijk besluit van 1 december 1975 houdende algemeen reglement op
de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg: “Voertuig”, elk middel van vervoer te land, alsmede alle verrijdbaar landbouw- of bedrijfsmaterieel.

Dus: nee het mag niet.

Toegevoegd na 3 minuten:
Nog even verder gekeken want voertuig is toch wel lastig: Voertuig:Met voertuig wordt bedoeld: elk middel van vervoer te land, alsmede alle verrijdbaar landbouw- of bedrijfsmaterieel (Art 2.13). Elk voertuig of elke sleep in beweging moet een bestuurder hebben Dit geldt ook voor trek-, last- of rijdieren of van vee (Art 8.1).
Sleep in beweging...

wiki voertuig verwijst automatisch door naar: vervoermiddel: Een vervoermiddel (of vervoersmodaliteit) is een technisch artefact met als primaire functie het verplaatsen van personen of goederen (juridisch zijn dat 'zaken') in het verkeer. Er is een heel scala aan mogelijkheden:

Een voertuig dat door menskracht wordt voortbewogen: fiets, bakfiets, rolstoel, kruiwagen, step.

Nou ja, ik heb een eerste aanzet gegeven, als iemand met het tegendeel komt zal ik mijn antwoord verwijderen. Ik denk dat je al snel iemand hindert en in dat geval zal je fout zitten. Het gaat natuurlijk om een principekwestie want ik kan me niet voorstellen dat als jij dit 50 meter doet je een bekeuring krijgt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
RVV 1990 geeft het antwoord

Artikel 1 onder a:

aanhangwagens: voertuigen die door een voertuig worden voortbewogen of kennelijk bestemd zijn om aldus te worden voortbewogen, alsmede opleggers;

Dan krijgen we de tekst bij de gesloten verklaring C2:

Eenrichtingsweg, in deze richting gesloten voor voertuigen, ruiters en geleiders van rij- of trekdieren of vee.

Aangezien artikel 1 van het RVV1990 duidelijk maakt dat ook een losgekoppelde aanhangwagen (kennelijk bestemd zijn om aldus te worden voortbewogen) een voertuig is en de verbodsverklaring duidelijk spreekt over voertuigen is het dus ook niet toegestaan om de aanhanger tegen de rijrichting in te verplaatsen.