Mag je in Nederland je tweedehands spullen vanuit je garage verkopen?

In Zweden zie je overal de alombekende "Loppis" in de Verenigde Staten de "Garage Sale" en wellicht in meerdere landen onder andere namen. Mag dit in Nederland ook? Een bordje aan straat zetten dat je je afgedankte spullen in de verkoop doet. Het lijkt me een verademing de spullen niet naar een rommelmarkt te slepen of op marktplaats te zetten en vervolgens met de handel naar het postkantoor te fietsen. Gewoon, bordje aan straat met "rommelmarktje, zaterdag van 14.00 tot 17.00" of iets van die strekking.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Wetgeving
20.1K

Het beste antwoord

Ja dat mag, zolang het geen bedrijfsactiviteiten zijn.

Dit betekend dat je je eigen spullen die jezelf gebruikt hebt gewoon mag verkopen aan huis.

Koop je echter goederen in om ze dan te verkopen wordt het verhaaltje iets anders en wordt het gezien als een bedrijfsactiviteit.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Naar aanleiding van de vele reacties van Theodbn is het mij duidelijk geworden dat, zolang ik het bij "rommel" houd de gemeente en/of politie mij weinig kan maken. Dank voor alle antwoorden en reacties!

Andere antwoorden (4)

Nee, dit mag helaas niet. Dit mag alleen op koninginnedag of anders moet je hiervoor een vergunning aanvragen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
SnakeEye
12 jaar geleden
Nederland, het land van de belastingen. We betalen hier werkelijk voor alles. Als ik uitleg in het buitenland dat we hier zelfs belasting betalen om een hond te mogen hebben, wordt ik uitgelachen...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik kan in geen enkele wet vinden dat ik mijn eigen gebruikte spullen niet aan huis mag verkopen. Zolang het niet om daadwerkelijke handel gaat is er geen wet die het verbied.
Aan de deur verkopen mag niet, maar je kunt wel alles te koop aanbieden op marktplaats. Je kunt het zelfs als één pakket aanbieden en erbij vermelden dat de handel alleen doorgaat bij afhalen. Niks wegbrengen of verzenden.
jc54
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Welke wet verbied dat?
Wettelijk gezien mag je niet zomaar iets verkopen vanuit je huis, omdat die een woonbestemming heeft en geen bedrijfsbestemming.
Per gemeente is het anders hoe ze daar mee omgaan.
De ene gemeente laat garageverkopen gewoon toe, en grijpt pas in als er klachten komen, bij de andere gemeente mag je verkopen als je er een vergunning voor hebt aangevraagd (en gekregen).
Vraag het bij jouw gemeente na, wil je problemen voorkomen.
In Belgie moet je vrijwel altijd een vergunning aanvragen bij de gemeente voor een garageverkoop.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je voert toch geen bedrijf.
Waar maak jij op uit dat als iemand zijn eigen, gebruikte goederen verkoopt handel drijft?
Zou dit een bedrijf runnen zijn was men zelfs verplicht om voor verkoop op marktplaats een BTW nummer aan te vragen.
Ja daar heb je een vergunning voor nodig van de gemeente.

http://www.gilzerijen.nl/internet/producten-en-dienstenloket_19/product/garageverkoop_633.html

Toegevoegd na 2 uur:
http://nl.wikipedia.org/wiki/Garageverkoop
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Lees artikel 1 van de vergunning toewijzing is: "Aan deze garageverkoop mag slechts door particulieren en verenigingen worden deelgenomen. Handelaren mogen niet deelnemen en er mag geen bedrijfsmatige verkoop plaatsvinden." Hier wordt over meerdere personen gesproken die gezamenlijk op één plek hun goederen willen verkopen. Ik mag van huis uit alles verkopen, als het maar artikelen zijn die van mezelf zijn en niet aangeduid kunnen worden als handelsartikel. Als ik tien blokkenopeners thuis te koop aanbied kan het gezien worden als handelsactiviteit, verkoop ik één gebruikte blikkenopener aan iemand kan er niemand iets aan doen en mag het zelfs niet per APV verboden worden. Het wordt ook anders als ik de garage inricht voor het verkopen van goederen, leg ik ze gewoon op de grond is er niets aan te doen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
In onze gemeente behandelen wij een garageverkoop als een snuffelmarkt / rommelmarkt. Daarvoor is vergunning van burgemeester en wethouders nodig op basis van de Algemene plaatselijke verordening. Welke regels en voorschriften de gemeente oplegt, is afhankelijk van de plaats en omvang van de verkoop.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Lees is alles voordat je een reactie geeft: Het college van burgemeester en wethouders kan een deelnemerslijst vragen ter controle op commerciële- en bedrijfsmatige activiteiten bij snuffel- en rommelmarkten. Daarmee kan de gemeente toetsen of de Winkeltijdenwet van toepassing is. Wanneer het college daar om vraagt moet de deelnemerslijst minimaal de naam, adres en woonplaats van alle standhouders bevatten. Uw organisatie is verantwoordelijk voor een goede gang van zaken en een ordelijk verloop van de garageverkoop. In de organisatie moet één persoon fungeren als aanspreekpunt. Moet ik nog meer van de site kopiëren? Duidelijk mag blijken dat de gemeente Gilzerijen op deze manier slimmeriken die door een naamswijziging zich aan verplichtingen wil onttrekken voor te zijn. Nogmaals, als jij je eigen spullen vanuit een garage verkoopt, goederen die in jou eigendom zijn en niet aangemerkt kunnen worden als handelsgoederen, is e geen wetgeving in Nederland die dat verbiedt en ook geen APV die dat kan verbieden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
In onze gemeente behandelen wij een garageverkoop als een snuffelmarkt / rommelmarkt.<<<<<<<<<< Daarvoor is vergunning van burgemeester en wethouders nodig op basis van de Algemene plaatselijke verordening.>>>>>>>>> Welke regels en voorschriften de gemeente oplegt, is afhankelijk van de plaats en omvang van de verkoop.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dus als jij je auto wilt verkopen die in de garage staat ga je een vergunning aanvragen. succes.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een garageverkoop is een rommelmarkt aan huis die vanuit de garage plaatsvindt, soms samen met meerderen in de buurt, de wijk of het dorp. De "garageverkoop" of garage sale, komt uit de Verenigde Staten, waar het ook legaal is. In Nederland kan het alleen met koninginnedag of met een speciale vergunning
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Theo: De gemeente Gilze-Rijen gaat er mee om op de manier zoals jij beschrijft en op hun site staat. Maar dat geldt niet voor alle gemeentes. Ieder gemeente heeft zo zijn eigen regels omtrent garageverkoop. Raar, maar waar.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@Bessy Het gaat hier gewoon om een verkoop van een particulier, in geen enkele wetgeving of APV is het mogelijk omdat te verbieden. Let wel, het moet een verkoop zijn van gebruiksvoorwerpen, het mag geen handelsverkoop zijn en het mag geen georganiseerde verkoop zijn. Als gemeentes zoveel invloed zouden kunnen aanwenden zouden we via die weg namelijk ook de handel in dieren op internet kunnen verbieden, helaas niet mogelijk zolang het gaat om particulier initiatief. Het perfecte voorbeeld heb ik al eerder gegeven als reactie: Ik verkoop mijn auto, deze staat in mijn garage waar mensen hem mogen bekijken, geen enkele instantie die hier iets tegen kan doen. Ook dit is een garageverkoop. Denk hierbij ook aan boeren die eieren en groentes vanuit hun garage verkopen, ook zij hebben geen vergunning of iets anders nodig.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verbieden: meestal niet niet. Maar vergunningen brengen geld in het gemeentelaatje.....
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hmm, laadje dus...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Voor iets wat niet bij wet verboden is kan men geen ontheffing (vergunning) verlenen.