Mag een supermarkt de prijs van een product verhogen en er vervolgens een aanbieding aan hangen?

Zo zijn de Pringles bij de Jumbo normaal 1,31 maar vorige week was er de actie 1+1 gratis, en toen betaalde ik alsnog 1,81 in plaats van 1,31 toen ik er 2 kocht..

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Wetgeving

Antwoorden (2)

Het is niet erg netjes maar er is geen wet die het verbiedt
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het is iets wat vaker voorkomt, en 't mag, aangezien een retailer een pak vla voor een miljoen mag verkopen - tenzij de fabrikant hier dealer-regels voor opstelt. 't Is de winstmarge van de retail, of dat één euro of tien euro is moeten ze zelf weten.

Waarom doen ze dat?
Omdat mensen veelal niet verder kijken dan hun neus lang is. Ze zijn zeer gevoelig voor begrippen als 'korting' en 'speciale aanbieding'. Zo werd ik wel 'ns op straat aangesproken door zo'n kneus van ECI, zo'n boekenclub dus. Het enige waar de persoon 't over had was "korting dit, korting dat". Maar als je dan gaat rekenen komt de aap uit de mouw. Bij een typische platenzaak (FRS bijvoorbeeld) koste DVD xyz 20 euro, bij die boekenclub kost diezelfde DVD 40 euro, maar daar krijg je dan een korting op van 40%... whoaaaaa! VEERTIG procent.. poehee. Dat is zo'n beetje de toon in zo'n verkooppraatje. Wat veel mensen dan niet doen is rekenen: 40 euro min 40% is 24 euro. Vier euro duurder dan bij de reguliere platenzaak dus. Het volgende verkooppraatje van ze is dat dergelijke titels aan het eind van het jaar nog veel goedkoper zijn, of de korting nog over. Je zou dan netto iets van 16 euro betalen of zo.. wat ze er dan weer niet bij vertellen is dat diezelfde DVD bij een reguliere platenzaak dan in de €15-bak ligt, en misschien nog wel 2 DVD-titels voor €25 ook.

Je ziet 't ook bij bedrijven die bepaalde apparatuur verkopen.. dan staat er iets als 'van €1499, nu voor €1099'. Dan denk je: 'goh, €400 korting voor mij!'. Hetzelfde product ligt echter ook voor €1099 bij andere winkels, die *niet* de adviesprijs noteren om 't daarna door te strepen. De vraag is waar mensen nu eigenlijk écht warm van worden; van de prijs of van de korting?

Maar goed, dit alles is dus niet verboden, en het bestaat dankzij het feit dat mensen dikwijls gewoon niet nadenken en extreem gevoelig zijn voor prietpraat van verkopers en advertenties.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Klopt als een bus.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Correct.