Waarom moet iemand op zijn rechten worden gewezen als hij is aangehouden?

Iedere burger behoort toch de wet te kennen? (Ik weet het; formele regel. Maar het blijft een regel.)

En kan het niet wijzen op iemands rechten later leiden tot een sepot?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Wetgeving

Antwoorden (3)

Dat is een formele regel lijkt me.

Daarnaast; iemand die de wet heeft overtreden is dus blijkbaar niet (goed genoeg) op de hoogte van de wet, anders was hij/zij de wet niet overtreden ;)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Omdat het in de grondwet staat
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het gaat uit van een eerlijke behandeling van verdachten. Het is een waarschuwing aan de verdachte, dat hij niet overal antwoord op hoeft te geven.

Het is precies dezeflde reden als waarom een bekentenis pas geldig is als hij in bijzijn van advocaat getekend wordt& waarom we verdachten niet achten een grote lamp 16 uur achter elkaar verhoren.