Rekening voor niet geleverde diensten verplicht te betalen?

Heden ontving ik een email van een postorderbedrijf dat ik een rekening had openstaan.

Ik ben nog geen zin gehad om te betalen, aangezien er ook nog niet geleverd is.

Nu delen zei mij mede dat wanneer ik niet binnen 7 dagen betaal zei mijn adresgegevens gaan vrijgeven inclusief mijn ip adres en aangifte gaan doen.

Nu wens ik ze daar veel plezier mee; ze zullen dan een dagvaarding terug krijgen i.v.m. privacy schending, men mag namelijk niet zomaar persoonsgegevens vrijgeven aan derden.

Nu vraag ik mij af in hoeverre ik verplicht ben tot betaling. Algemene voorwaarden zijn niet van toepassing, leveringsvoorwaarden ook niet. Tevens heeft er nog geen levering plaats gevonden.

Het lijkt mij aan de ene kant dat er een overeenkomst is, maar de webwinkel heeft ook nog niet aan haar verplichtingen voldaan.

De vraag is: ben ik verplicht te betalen in dit geval?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Wetgeving
4.9K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Onduidelijk geval!!

Het beste antwoord

Indien je een bestelling hebt geplaatst is er een overeenkomst gesloten met de webwinkel. Je bent in beginsel gebonden om de rekening te betalen. Het gelukje is dat je als consument koopt bij een postorderbedrijf, waardoor je de wet je goed in bescherming neemt.

Ten eerst mag het postorderbedrijf je niet verplichten om meer dan de helft vooruit te betalen op grond van art. 7:26 lid 2 BW. Daarnaast kun je op grond van art. 7:46d lid 1 BW de koop gedurende 7 werkdagen NA ONTVANGST van de zaak ZONDER OPGAAF VAN REDENEN ontbinden. Je kunt dus sowieso af van de overeenkomst en bent niet verplicht het volledige aankoopbedrag te voldoen alvorens het bedrijf dient te leveren.

Overigens is het bedrijf eveneens verplicht de overeenkomst na te komen, hetgeen los staat van jouw betaling. Je kunt dus ook van het bedrijf nakoming vorderen, net zoals zij dat ook bij jou doet.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Boter bij de vis.
Als zij niet willen of kunnen leveren, kunnen zij ook niet van jou verwachten dat jij wilt betalen.

Wel zul je eerst de algemene voorwaarden van het postorderbedrijf moeten lezen, zodat je goed weet, waar je voor getekend hebt bij je bestelling.

Mogelijk staat er een bepaling in dat jij eerst moet betalen, voordat zij gaan leveren...

En anders boter bij de vis dus.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De algemene voorwaarden zijn meer een disclaimer "wij zijn niet verantwoordelijk.... enz.. " Voor de rest hebben ze bij verzendbeleid (dit is niet voordat de bestelling bevestigd werd exipliet kenbaar gemaakt) wel staan dat na betaling de producten binnen 7 dagen worden verzonden.
Bewijs.
In vele gevallen moet je betalen voordat er geleverd is.
Dat lees je dan in de voorwaarden.
Dus dit snap ik niet: Algemene voorwaarden zijn niet van toepassing, leveringsvoorwaarden ook niet.

Heb je iets besteld?
En kan je aantonen dat dat niet geleverd is?
Bewijs?
Als je ergens een schuld hebt mogen jouw persoonsgegevens wel degelijk doorgegeven worden. Niks privacy schending.

Als er een overeenkomst is met een webwinkel, kun je die ongedaan maken. Dat heb je blijkbaar niet gedaan.

Betalen voor iets wat niet geleverd is en misschien ook niet geleverd gaat worden is natuurlijk onzin.
Dus het hangt wel degelijk af van de voorwaarden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het is complexer dan je denkt. Jij zegt dat er geen voorwaarden van kracht zijn, dat alleen al lijkt mij zo onwaarschijnlijk, dat ik jouw maan voorzichtig te zijn met wat je doet. Niet dat ik je aanraad te betalen, maar zoek het wel goed uit of je nier ergens getekend hebt voor vooruit betalen. Ik zou maar eens snel als rechtshulp wandelen.