als mijn vriend een woning koopt, en ik ga bij hem inwonen met een samenlevingscontract, en het gaat fout, heb ik dan ook nog iets van rechten?

mijn vriend gaat dus een huisje kopen, en ik kom bij hem wonen. als het nu fout gaat na een tijdje, heb ik dan ook nog wat van rechten? aangezien ik natuurlijk wel nu ook meebetaal aan alle lasten???

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Wetgeving

Het beste antwoord

Jouw vriend koopt een huis en dat huis blijft alleen op zijn naam, want hij betaalt te hypotheek.
Dan heb jij geen rechten op dat huis als het fout zou gaan.

Hoe jullie de lasten verdelen, dat komt in het samenlevingscontract.
Hij betaalt bijvoorbeeld het wonen.
En jij betaalt andere kosten.
Ook weer afhankelijk van jullie inkomen.

Of alle kosten gaan op een hoop en worden verdeeld.

Als het fout gaat, dan moet het niet zo kunnen zijn dat jouw vriend jou het huis uitgooit en jij op straat komt te staan.
Daar moet je dus een regeling voor treffen.
Dat er een termijn in het contract komt.

En zorg er voor dat jij altijd wat achter de hand hebt voor jezelf. Zodat je niet helemaal afhankelijk van je vriend wordt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ronron1212
12 jaar geleden
Wat je ook betaald als je een samenlevingscontract hebt dan is het huis daar een onderdeel van. Hij gewoon gratis eten omdat het zijn huis blijft waar haal je het vandaan
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ronron1212; Echt niet, het huis is van de eigenaar niet van de samenlevingspartner.
ronron1212
12 jaar geleden
O als je een samenlevingscontract maakt niet en als je mee betaald aan de kosten al helemaal niet.
fisbel
12 jaar geleden
Ronron1212: waar gaat dit over? Gratis eten? Is er een antwoord weggehaald? Ik lees niets over gratis eten. En wat bedoel je met: O als je een samenlevingscontract maakt niet (....)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ronron1212 U weet niet wat een samenlevingscontract is.
ronron1212
12 jaar geleden
In een samenlevingscontract leg je vast hoe je omgaat met de eigendommen en bezittingen.
maar momopoyolo heeft het over jij betaald de andere kosten en hij het wonen. Daar geef ik antwoord op en dat is dus niet goed wat daar staat. kan de een dus lekker het wonen betalen en alle voordelen daar van op strijken en de ander betaald alleen maar. Lekker scheiden en hij heeft alleen maar winst als het huis meer waard is geworden. in een samenlevingscontract leg je dat soort dingen vast
ronron1212
12 jaar geleden
WHuls het samenlevingscontract
Lees het eens
http://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/trouwen-samenlevingscontract-en-geregistreerd-partnerschap/vraag-en-antwoord/wat-is-een-samenlevingscontract.html

Andere antwoorden (2)

Dat zijn nu precies de afspraken die je moet vastleggen in een samenlevingscontract.
bamibal
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Inderdaad! +
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja, zo kort kan een goed antwoord zijn.......+
Maar volgens mij is het ook zo dat als jij langer dan een half jaar bij hem inwoont en jij kan aantonen dat jij wel weldegelijk hebt bijgedrage in het huishouden, hetzij met schoonmaken/koken of lasten betalen, dan heb jij zeer zeker recht op een bedrag.