Volgens de wet wordt het strafbaar een afbeelding van een seksuele gedraging, waarbij iemand die kennelijk de leeftijd van achttien jaar nog niet heeft bereikt, is betrokken of schijnbaar is betrokken in bezit te hebben of te vervaardigen (artikel 240b Wetboek van Strafrecht).
Om strafbaar te zijn op grond van deze bepaling, hoeft er geen sprake te zijn van misbruik. De foto's die veel ouders hebben, zoals hun kind in bad, vormen geen strafbaarheid.
Het kan wel strafbaar zijn als iemand bijvoorbeeld een foto van een kind heeft dat met haar benen gespreid ligt. Het is een voorbeeld waaraan je liever niet denkt, maar het is puur ter verduidelijking.
In jouw vraag heb je het over 'gewoon' erotische naaktfoto's. Erotische naaktfoto's van kinderen zijn in mijn ogen niet zo heel gewoon. Aangezien jij de foto's typeert als erotisch, is er waarschijnlijk voldaan aan de omschrijving die ik in het begin van mijn antwoord gaf. Dit houdt dus in dat je aangifte kan doen.
Iedereen die kennis draagt van een begaan strafbaar feit is namelijk bevoegd om daarvan aangifte te doen (volgens artikel 161 Wetboek van Strafvordering). Soms is er zelfs een plicht tot aangifte doen, maar dat is in deze zaak niet het geval.