Stel ik combineer een straatnaam en huisnummer met een postcode die niet bij elkaar horen. Waar komt de post dan aan?

Bijvoorbeeld. Ik schrijf op de brief het adres: bosweg 14 5812AK. De postcode hoort niet bij bosweg 14. Betekend dit dan dat het postbedrijf de brief zal sturen naar de postcode en alleen kijkt naar het huisnummer en niet naar de straatnaam. Dus in de praktijk als 5812AK dorpweg is dat de brief dan aankomt bij dorpweg nummer 14?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Wetgeving
15.3K

Het beste antwoord

(Per ongeluk als reactie neergezet, maar moest natuurlijk een antwoord zijn.)

Als de postbode niet goed oplet zal de brief inderdaad bezorgd kunnen worden bij het huisnummer dat bij de postcode past. Een oplettende postbode echter, zal zien dat de straatnaam niet klopt en de brief juist bezorgen (als het in zijn ronde ligt) of mee terugnemen. Dan komt de brief bij de post die niet gemakkelijk bezorgd kan worden en dan wordt het juiste adres opgezocht. Wanneer ‘ze’ dit teveel werk vinden gaat de brief retour afzender.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Ik ontvang, meestal rond de kerstdagen, af en toe kaarten waarop het adres klopt, maar de postcode fout is. Mijn conclusie is dus dat het adres leidend is.

Toegevoegd na 54 seconden:
De kaarten of brieven doen er wel langer over, en soms is de postcode (door de postbode?) doorgestreept.
bamibal
12 jaar geleden
Als je de plaatsnaam er ook niet bij vermeld, wordt hij gewoon richting afzender gestuurd.

Zet je er wel de plaatsnaam bij, dan duurt het zonder de juiste postcode zeker een of twee weken voor de brief op de juiste bestemming is. Dit wordt dan apart van de andere post verwerkt.

Is er geen plaatsnaam en evenmin een afzender vermeld, dan zou het kunnen zijn dat de brief wordt opengemaakt om te ontdekken of er op enigerlei wijze nog een oplossing komt voor bezorging naar welke kant dan ook.
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nee hoor, ook zonder straat of plaatsnaam komt deze brief netjes aan op de postcode die vermeld is op de brief.
Ivana
12 jaar geleden
Dat wil dus zeggen dat postcode gaat bóven adres of woonplaats. Goed mogelijk.
Als de brief dan alsnog op de verkeerde plaats aankomt, omdat de postcode fout is en de ontvanger gooit hem weg omdat hij geen zin heeft in gehannes, is de brief totaal de mist in!!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Klopt volledig. De sorteermachine kan niets anders dan de postcode lezen. Is de postcode niet te lezen door de machine wordt deze handmatig ingevoerd. Is er geen postcode vermeld dan wordt de postcode door een medewerker opgezocht en als nog op de enveloppe vermeldt, deze post wordt niet binnen de 24uur geleverd.
HeerVoldemort
12 jaar geleden
Een vriendin van mij werkt bij de post en vertelde mij dat post nooit word opengemaakt, zelfs als deze anders niet bezorgd kan worden.
Deze brief wordt automatisch en machinaal gesorteerd op de postcode (ook postbode kijkt tegenwoordig naar de post- / streepjescode).

De brief komt dan ook terecht op de Heidseschoolweg 14 te Heide Limburg.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De postcode's worden gebruikt bij automatische sortering bij het postbedrijf.
De postbode gebruikt de straat en huisnummer voor de bezorging.
Als bij de automatische voorsortering het mis is gegaan neemt de postbode het poststuk weer mee en wordt de sortering met de hand herstelt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Was dit maar waar. De huidige postbesteller bekijkt de code rechtsonder op de enveloppe, daar is door de machine de postcode en huisnummer geprint, vele malen makkelijker te lezen en werken dan het adres telkens ergens op het poststuk te moeten zoeken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja hoor Theodores.
Het feit wil dat ik zelf naast mijn eigen bedrijf bij de post werk.
Daarnaast heb ik een kennis die bij de sortering werkt bij post.nl in zwolle.
Gaan we weer vervelend doen?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als eerste zou ik het heel prettig vinden als je gewoon de naam gebruikt die ik zelf gekozen heb in de plaats van een verbastering. Ten tweede, elke nieuwe postbode van post.nl krijgt de instructie om het huisnummer uit de geprinte code rechts onder op het poststuk te halen, werkt sneller dan de het hele poststuk af te speuren naar een huisnummer, werkt ook makkelijker als men de bundel post in de linkerhand houdt, hoef je slechts rechtsonder de hoek op te lichten om het huisnummer te zien. Het is ook niet voor niets dat het percentage klachten bij Post.nl op begint te lopen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja er lopen soms rare vogels rond.