Wat is de wettelijke marge bij te snel rijden? Hoeveel gaat er bijvoorbeeld af bij 130 km/h?

Wat zijn de regels?

Toegevoegd na 1 uur:
Ik heb gelezen dat er een marge is op de flitser en op de kilometerteller. Klopt dat?

Toegevoegd na 1 dag:
Goed bezig, door jullie ben ik weer wat sneller thuis zonder boete!

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Wetgeving
2K

Het beste antwoord

Ha, die Tovenaar;

De KLPD houdt een correctie aan van 3% met een minimum van 3km/h ten gunste van de overtreder. In principe zou flitsapparatuur pas af moeten gaan bij overtredingen vanaf 7km/h en zou dus de kleinste bekeuring over 4km/h overschrijding moeten gaan. Tel daarbij op dat een snelheidsmeter altijd wel een paar kilometer te veel aangeeft en je hebt een vrij aardige marge zodat je weinig grond voor beroep hebt. Van een correctie van 5km/h en 5% bij mobiele flitsapparatuur is mij niets bekend, en neem maar gerust aan dat ik uit ervaring spreek....
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

De meetonzekerheid bij de ijking is afhankelijk van het gebruikte ijkingsmiddel. De maximale fout bedraagt 3 km/h voor snelheden niet hoger dan 100 km/h en 3% van de werkelijke snelheid voor snelheden hoger dan 100 km/h, indien gebruik gemaakt wordt van een mobiele radarsnelheidsmeter respectievelijk 5 km/h en 5%.

Maar 'n 100% betrouwbare bron kan ik niet vinden maar volgens mij klopt dit. Heb ik wel is gehoord bij zo'n wegmisbruikers programma.

Maar voor de zekerheid: Aan dit antwoord kunnen geen rechten worden ontleend! :-P
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
5 kilometer gaat eraf bij 130...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Er is inderdaad een marge omdat de kilometertellers in de auto's niet geijkt zijn. (Of misschien zijn ze dat wel als ze nieuw afgeleverd zijn, maar er rijden ook erg veel oudere auto's in de rondte die niet elk jaar opnieuw geijkt worden, maar dit ff terzijde) Mijn auto rijd bij 120 ook echt 120 terwijl bij mijn vriendin als ze 120 rijd mijn kilometerteller 110 aangeeft.
De kilometertellers van de politie zijn wel geijkt. Aangezien je in de auto dus een afwijking kan hebben op je dashboard is er een bepaald marge, hoeveel dit is weet ik niet.

Dus of je ook daadwerkelijk 130 rijd als jouw dashboard dat aangeeft is nog te bezien. Het kan dus ook zo zijn dat je al 135 rijd!

Maar zoals ik eerder al zei, wat die marge is weet ik niet.