Mag je twee parkeerboetes uitschrijven binnen een half uur voor hetzelfde feit?

We kregen een parkeerboete omdat we op een taxiparkeerplek hadden geparkeerd zonder het in de gaten te hebben gehad. De eerste boete kregen we om 23:45 en de tweede om 00:15. Totaal 170 euro boete. Er waren 15 plekken voor taxi en het we hebben geen een taxi gezien. Ook is de auto niet verplaatst in die tijd. Mogen zij twee boetes utischrijven?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Wetgeving
3.4K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Opmerkelijk dat je hebt kunnen waarnemen dat er er in al die tijd geen taxi's waren. Als je dat hebt kunnen waarnemen, kon je dan ook niet waarnemen dat je twee maal een bekeuring hebt gekregen?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Inderdaad ast36850, dan moet je je auto al die tijd in de gaten gehad moeten hebben, dan had je je auto na de 1e bekeuring kunnen verplaatsen....

Antwoorden (7)

Volgens mij kennen we hier het principe dat je niet twee keer veroordeeld kan worden voor hetzelfde feit. Dus nee. Het probleem is dat jij moet bewijzen dat dit hetzelfde feit betreft en dat de auto niet verplaatst is geweest. Hoewel je naar mijn idee in je recht staat vrees ik dat je het niet zal krijgen
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
23.45 & 00.15. 2 Boetes verspreid over twee dagen eigenlijk. Geldt dit dan ook?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
blijft hetzelfde feit
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Naar mijn mening klopt dit niet. Het is een parkeerboete en daar wordt je per dag voor berecht. Hij is niet weggegaan van die parkeerplaats. Zo werkt het bij mij in de straat ook
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Precies, gewoon bezwaar maken, ik denk dat je wel kans maakt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
nOOb parkeerovertredingen vallen m.i. niet onder de wet Mulder. Uit eigen ervaring weet ik dat je met een brief naar de dienst Parkeerbeheer (in Leiden) je gelijk kunt krijgen en de bekeuring wordt ingetrokken zonder dat je de bekeuring hebt betaald
Je moet dat aanvechten. Je kan niet 2 maal gestraft worden voor hetzelfde feit. Dat rechtsprincipe heet 'non bis in idem'.
Een briefje volstaat meestal.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wat als je een weekje lang op een parkeerplaats staat, maar niet betaalt? Krijg je dan een boete of een boete voor elke dag?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Goede opmerking Modriouch.
Als Evarist gelijk heeft, dan zou je rustig dagenlang op een verkeerde plek kunnen parkeren:
geen parkeergeld en maar een keer een boete.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Inderdaad, een gevalletje non bis idem',
De 2de boete is uitgeschreven binnen 1 dagdeel(5 uur).
Dit moet wel via de Rechter.
Tenzij er iets belangrijks verandert mogen ze je niet 2x bekeuren.
en hee de datum veranderde dus de boete is terecht hoe lullig het ook is
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hallo,

Ik heb hetzelfde gehad met mijn fietslicht. Ik had 's Ochtends een boete gekregen omdat ik geen licht op mijn fiets aanhad, en die het ook niet deed. Nog geen 5 minuten later krijg ik dezelfde boete (van een politieagent verderop). Ik doe mijn verhaal, laat mijn 1e bon zien, maar toch schreef hij de bon uit. Het rare van dit verhaal is, dat ik met de fiets aan de hand ben gaan lopen na de 1e bon! Ik kreeg dus een 2e bon omdat ik volgens hem nog steeds onveilig was voor op de weg. Ik snap het hele stelsel eigenlijk niet. De 1e politieagent zei dat ik maar met de fiets aan de hand naar school moest lopen. Dit had ik braaf gedaan, maar dan krijg ik alsnog die 2e boete. Ben ik potverdorie ook nog naar school gelopen ;)

Ik ben de volgende dag naar het politiebureau geweest, verhaal uitgelegd en na een tijdje mijn geld teruggekregen. Dit ging echter niet gemakkelijk. In principe ging het mij ook niet om het geld, het ging me er meer om, om mijn gelijk te krijgen.

Ik zal als ik jou was het hier zeker niet bij laten, en het alsnog gaan aanvechten/melden. Het zal inderdaad tijd gaan kosten, en misschien levert het niets op.

Nouja, niet geschoten is altijd mis.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wat ik heb geleerd is dat je PER dagdeel maar een parkeerboete kunt krijgen. Omdat je de eerste boete om 23:45 hebt gekregen krijg je de 1e boete. En om 00.15 (na 00.00 is het weer een nieuwe dag) krijg je de 2e. Ik kan het ook fout hebben, maar dit is lange tijd zo geweest bij mij in de omgeving. Als je een boete kreeg ergens, laat je je auto tot de dag voorbij is op dezelfde plaats. Je hebt er eigenlijk voor betaald (je boete).
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een dagdeel (ochtend, middag,avond,nacht) is niet hetzelfde als een dag
Goede vraag.
De vraag"mag je uitschrijven" moet je m.i. eigenlijk aan parkeerbeheer stellen of zij dat mogen want die schrijven de boetes uit.

Ik neem tenminste niet aan dat het een politieboete is,maar dat kun je op de bon lezen.

Zou eerst of desnoods in de brief ook vragen of het terecht is dat boetes met een tussenruimte van een half uur worden uitgeschreven
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Algemene wet Bestuursrecht:

Afdeling 5.3.2. Last onder dwangsom

Artikel 5:31d
Onder last onder dwangsom wordt verstaan: de herstelsanctie, inhoudende:
a. een last tot geheel of gedeeltelijk herstel van de overtreding, en
b. de verplichting tot betaling van een geldsom indien de last niet of niet tijdig wordt uitgevoerd.

Artikel 5:32
1.
Een bestuursorgaan dat bevoegd is een last onder bestuursdwang op te leggen, kan in plaats daarvan aan de overtreder een last onder dwangsom opleggen.
2.
Voor een last onder dwangsom wordt niet gekozen, indien het belang dat het betrokken voorschrift beoogt te beschermen, zich daartegen verzet.

Artikel 5:32a
1.
De last onder dwangsom omschrijft de te nemen herstelmaatregelen.
2.
Bij een last onder dwangsom die strekt tot het ongedaan maken van een overtreding of het voorkomen van verdere overtreding, wordt een termijn gesteld gedurende welke de overtreder de last kan uitvoeren zonder dat een dwangsom wordt verbeurd.

Artikel 5:32b
1.
Het bestuursorgaan stelt de dwangsom vast hetzij op een bedrag ineens, hetzij op een bedrag per tijdseenheid waarin de last niet is uitgevoerd, dan wel per overtreding van de last.
2.
Het bestuursorgaan stelt tevens een bedrag vast waarboven geen dwangsom meer wordt verbeurd.
3.
De bedragen staan in redelijke verhouding tot de zwaarte van het geschonden belang en tot de beoogde werking van de dwangsom.
___________________
Art.5:32b,lid 1 is bij u van toepassing.
U ziet daar staan "bedrag per tijdséénheid", daar wordt dagdeel (5uur) mee bedoelt.
U moet immers de tijd hebben om uw fout te herstellen in alle redelijkheid.
Dus een "bis in idem"gevalletje.