Waarom wordt ik gekort op mijn bijstandsuitkering als mijn ex me geen allimentatie betaald?

Dus omdat hij mij niet (wil gaan) betaald/betalen, krijg ik minder bijstand? Wat is dit voor rare regel? Kan iemand mij uitleggen waarom dit is?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Wetgeving
2.4K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
je ex kan wel meer niet willen. is er een uitspraak van de rechter waarin staat welk bedrag hij moet betalen? zo niet dan een bewijs van onvermogen aanvragen en naar een advo stappen. deze kan een verzoek tot alimentatie indienen bij je ex. als je ex lang genoeg zijn poot stijf blijft houden dan doet de rechter uitspraak en kan je alsnog de alimentatie laten innen. (zie antwoord van Hippo) maar nogmaals: ze hebben een uitspraak van de rechter nodig anders kunnen hun ook niets beginnen.

Het beste antwoord

Wacht even: als je Bijstand aanvraagt, ben je verplicht om alimentatie te vragen van je ex. Hierin wordt nog wel eens de denkfout gemaakt, dat mensen in goed overleg uit elkaar gaan, 'ik vraag geen alimentatie in ruil voor ..', en er dan bij het aanvragen van een Bijstandsuitkering ineens achter komen dat dit niet zomaar kan.

Echter: als je ex geen alimentatie kán betalen, zal het bedrag op 0 worden gesteld. Als hij niets betaalt, ben jij verplicht om er alles aan te doen om toch alimentatie te krijgen. Maar als hij het vervolgens vertikt om dit ook daadwerkelijk over te maken, en je dus aan kunt tonen dat jij er alles aan hebt gedaan om toch alimentatie te krijgen, dan zou je gewoon een volledige bijstandsuitkering moeten krijgen. Het is niet dat de sociale dienst mensen verplicht om alimentatie te vragen en dat je het vervolgens maar uit moet zoeken als dat aantoonbaar niet lukt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als het goed is,moet dit vastgelegd worden door de rechter en moet de ex de alimentatie aan de SoZaWe betalen waardoor de bijstandsgerechtigde een volledige bijstandsuitkering krijgt.

Andere antwoorden (2)

Omdat de alimentatie een voorliggende voorziening is.
Bijstand is bedoeld als noodvoorziening, als je geen of te weinig inkomsten hebt. Je hebt recht op alimentatie, dus het bedrag waar je recht op hebt, wordt verrekend met je bijstand, ongeacht of je het daadwerkelijk krijgt of niet.
Je moet het Landelijk bureau Inning Onderhoudsbijdragen ( http://www.lbio.nl/ ) inschakelen om te zorgen dat je die alimentatie toch krijgt. In de tussentijd kun je recht hebben op leenbijstand, die je terug moet betalen als de achterstallige alimentatie betaald wordt.
Overleg dus met de gemeente of je leenbijstand kunt krijgen voor de tussentijd.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als mensen gaan scheiden en er zijn kinderen in het spel .wordt er een plan van aanpak ??(weet ff niet meer precies de naam )gemaakt samen met een advocaat wie de scheiding regelt.Hoeveel jullie beiden verdienen.Waar de kids gaan wonen , wie de paspoorten in bezit houd . En hoeveel de alimentatie inhoud(en voor wie uiteraard)en etc. Jij krijgt een bijstandsuitkering voor jou sitiuatie. Stel dat je partime werkte en onder het bijstand niveau kwam kon je een aanvulling bij de gemeente aanvragen om op het bijstandsniveau te komen.Maar aangezien je al een bijstand niveau heb. Word het idd het lbio.Het ligt er ook gaan waarom je ex niet meer kan betalen? stel bijv: meneer is gedetineerd , hervat zijn alimentatieplicht na zijn straf.En behoud hij zijn rechten, bijv: 1x de week de kinderen een dag.Terwijl hij dat misschien nu niet volhard.