Kan Nederland kleine dorpen van bijvoorbeeld Duitsland of Belgie overnemen?

Ik heb het met geschiedenis gehad over Nederlandse annextie op het Duitse Grondgebied gehad.
We hebben het gehad over kleine dorpjes die Nederland terug heeft moeten geven aan Duitsland.
Ik heb me daarin verdiept en kwam uit bij het dorpje Millen. Het is het meest westerlijke dorpje van Duitsland en Historisch erg belangrijk.
Ik heb de vraag of Nederland dat dorpje (of een ander) eventueel zou kunnen overnemen zonder veel problemen met bondgenoten etc...

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Wetgeving

Het beste antwoord

In principe worden alleen onbewoonde gebieden redelijk gemakkelijk uitgewisseld. Als het om bewoonde gebieden gaat, dan komen er allerlei problemen om de hoek kijken. Zo zie je dat Hoog-Elten en Tüdderen een drostambt werden en niet als normale Nederlandse gemeentes werden gezien. Iedereen besefte dat je Duitsers niet opeens als Nederlanders kon zien.

De gebieden die Nederland na 1963 behield, zoals de Duivelsberg en wat andere stukjes land (zoals een grensweg bij Milsbeek die daarvoor een condominium was geweest) waren nauwelijks tot niet bewoond en waren niet meer dan grenscorrecties. Deze vinden tot op de dag van vandaag plaats. Even uit mijn hoofd, in 2005 werd een stukje land bij Baarle-Nassau aan België toegekend.

Gezien de goede betrekkingen met België en Duitsland zou het zeer opmerkelijk zijn als Nederland plotseling een dorpje gaat bezetten. In goed overleg, en dan denk ik met name aan de bewoners van dat dorpje, kan ik me voorstellen dat het wel mogelijk is dat zo'n dorpje bij Nederland wordt gevoegd. Dat is slechts de theorie, want wat zou in een verenigd Europa het grotere belang zijn om met je Duits of Belgisch dorpje bij Nederland te willen gaan horen.

In theorie kan Nederland dus dorpjes overnemen, maar dat zal, gezien de huidige betrekkingen met beide buurlanden, alleen met wederzijds goedkeuren (én de burgers) zijn.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Dit gebeurt in wederzijds overleg.
België heeft een stuk terrein geruild met Nederland omdat het 'stuk' van NL niet meer bereikbaar was vanuit NL, na havenwerken in de Gentse Kanaalzone.
De burgemeester van Sluis wou bij België aansluiten maar kreeg 0 op het request van de NL overheid.

Anders met de tanks er naartoe. :D
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Welke tanks?