is Nederland een democratie of een monargie?

Bij ons op school zeggen ze altijd dat nederland een democratie is terwijl ik vroeger altijd heb geleerd dat Nederland een monarie is venwege de konigin maar wel een democratisch land is. dit is iets heel anders dan een democratie toch?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Wetgeving
4.8K
ItisILeClerc
12 jaar geleden
Nederland is een deelstaat van de ondemocratische EU.

Het beste antwoord

Pas met de geschiedenislessen nog een hele uitleg over gehad.

in 1813 (slag bij waterloo) werd Napoleon verslagen en kon Nederland zogenaamd zijn eigen gang gaan.

Nederland werd een constitutionele parlementaire monarchie.

Constitutionele duidt op grondwet. = basiswet waarop alle andere wetten gebaseerd zijn.

In de grondwet werden uiteraard de rechten en plichten van het volk en de overheid neergezet.

Parlementaire staat voor het parlement. Oftewel volksvertegenwoordiging. Er gold toen uiteraard wel een census kiesrecht (Dat alleen degenen mochten stemmen die een bepaald belastingpercentage betaalden)

Monarchie ; als in 1 koning/koningin aan de macht.

Dus een land met een koning aan het hoofd (maar eigenlijk toen die tijd overbodig was. Men was het zat om 1 alleenheerser te hebben, en hadden een ''koning'' alleen nodig als een soort mascotte en uithangbord. Het echte recht zat hem in het parlement, en dat doet het nu nog. Zeker nu het parlement de invloed van het koningshuis wilt verminderen.

Ik hoop dat je hier wat aan had!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Nederland is een democratie

Toegevoegd na 55 seconden:
Dit betekent dat de mensen in ons land beslissen wie het land bestuurt. Bij verkiezingen stemmen burgers op politieke partijen. Deze partijen gaan dan het land besturen. Dat doen ze niet zelf, maar ze laten dat doen door ministers en staatssecretarissen (hulp-ministers). De belangrijkste wet van Nederland is de grondwet. Deze wet geldt voor alle inwoners van Nederland, ook voor kamerleden, ministers, en zelfs voor de Koningin. In de grondwet staan de belangrijkste rechten (wat mag je en waar heb je recht op) en plichten (wat moet je en wat mag je niet?) Iedereen van achttien jaar en ouder heeft kiesrecht, dat wil zeggen dat je bij verkiezingen mag stemmen. Door te stemmen laat je zien wat je belangrijk vindt. Je kan bijvoorbeeld je stem uitbrengen op een partij die het onderwijs heel belangrijk vindt of op een partij die iets aan de gezondheidszorg wil doen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nederland heeft een parlementaire constitutionele monarchie dat wil zeggen dat we wel een koningshuis hebben, maar daarnaast het parlement en de ministers macht hebben.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Helemaal goed ! +1
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+ nòg een plus ;-)
Nederland, valt onder het koninkrijk der Nederlanden en is dus een monarchie. Daarnaast hebben we een democratische staatsvorm.
Het kan dus allebei tegelijk, maar formeel is het overal het koningkrijk der Nederlanden en dit zou het ook blijven als we van democratie naar fascistische of socialistische staat zouden veranderen. Denk maar aan de 2e wereld oorlog, toen Nederland bezet was door de Duitsers was er geen sprake van een democratie maar bestond Nederland als onderdeel van het koningkrijk nog wel.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het één sluit het ander niet uit. Nederland is een constitutionele monarchie, dwz. wij zijn een staat met een koning (of koningin) als staatshoofd en met een grondwet. En in die grondwet is vastgelegd hoe er democratisch gekozen kan worden.