Mag een vertrouwenspersoon zijn geheimhouding schenden?

Stel je hoort als bijvoorbeeld psycholoog, huisarts, leraar, kapper iets verontrustend van een persoon die in uiterste vertrouwen jouw iets verteld. En jij besluit om dit voor je te houden. Totdat op een gegeven moment de politie voor de deur staat met de vraag om te vertellen wat je weet. En jij weigert dit te vertellen. Ben je dan strafbaar?

7 maanden geleden
in: Wetgeving
TurfGraver
7 maanden geleden
Hangt er vanaf wat iemand tegen wie verteld en wie vraagt.
Niet alle beroepen (of personen) hebben een geheimhouding plicht.
In een rechtzaak iets verzwijgen kan bijvoorbeeld wel strafbaar zijn.
SnakeEye
7 maanden geleden
Ook als je je beroept op het zwijgrecht?
TurfGraver
7 maanden geleden
Als je verdachte bent kun je je daar op beroepen.
Als getuige bij de rechter niet.
Ikhebgeenidee
7 maanden geleden
Er is nogal een verschil tussen psycholoog/huisarts en leraar/kapper. De eersten kunnen zich, mogelijk, beroepen op geheimhouding. De andere twee niet.
liveisgreat
7 maanden geleden
Niet evident: bv destijds als er nog veel gebiecht werd, en de pastoor hoorde dat je een zware zonde had begaan die ook strafbaar is, en mogelijk al jaren gezocht wordt, moch de pastoor biechtgeheim niet schenden. Met beroepsgeheim is dit idem, maar eenmaal voor de rechter moet je de waarheid zeggen. (BTW dat zwijgrecht bij een verdachte is toch n rare kronkel...vraag me af waar dat goed voor is maar soit.)
tinus1969
7 maanden geleden
Lastig om op zo’n algemene vraag antwoord te geven, zonder details. Huisartsen en psychotherapeuten hebben een erkend medisch beroepsgeheim; anderen niet, en dan hangt het er vanaf om wat voor verontrustends het gaat.
erotisi
7 maanden geleden
Je bent alleen verplicht als je kennis van moord hebt deze te delen met het OM.

Antwoorden (1)

Dit is vaak de bekendste bevoegdheid, de vertrouwenspersoon heeft geheimhouding. Let op, een vertrouwenspersoon heeft geen verschoningsrecht. Mocht een zaak bij de rechter komen, moet de vertrouwenspersoon openheid van zaken geven.
fremar
7 maanden geleden