Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Als ik 40 jaar een stukje grond beheer als mijn eigen tuin, word ik dan eigenaar???

Mijn tuin, met hek er om heen blijkt, na 40 jaar, te bestaan uit een stukje dat eigendom is van een woningbouw vereniging. Die wil nu dat stukje terug. Kan dat wel? Of ben IK nu eigenaar geworden door gewoonterecht?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Wetgeving
3.7K

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Het beste antwoord

Als je zelf eigenaar bent van de woning en de grond, en dit jarenlang als dusdanig gebruikt hebt (want er staat een hek omheen) heeft de woningbouw niets meer te zeggen.
Je zal dit moeten bewijzen door foto's en/of getuigen.
Zie de link in de bron voor heldere uitleg.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (6)

Helaas kan dat nie meer officiël is het dan eigendom van die vereniging
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het heeft altijd zin om protest aan te tekenen. Op deze link zie je div. voorbeelden van uitspraken.
http://www.samenwerkingbelastingen.nl/smartsite.dws?ch=&id=18846
Misschien de moeite waard om te zien of informatie uit te winnen.

De wettelijke regeling over verkrijging en verlies van goederen door verjaring staat in Titel 4, Afdeling 3, van Boek 3 van het Burgerlijk Wetboek (BW, artikelen 3: 99-106).
Bepalingen omtrent het voor verjaring van grondzaken belangrijke vereiste van bezit staan in Titel 5 van Boek 3 van het BW (artikel 3: 107-125).
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Is niet juist art.99 betreft roerende zaken, art.106 betreft beperkt recht.
Art. 107 betreft uitleg bezit(dat is geen eigendom), art.125 betreft stoornis van dat bezit.
Bovenstaand antwoord is correct. De eisen zijn wel nadrukkelijk dat je te goeder trouw was.
Je doet er verstandig aan het eigendom ook te laten registreren bij het kadaster. De (dan vroegere) eigenaar zal waarschijnlijk protesteren, maar dan kun je - liefst zonder ruzie te maken - de zaak aan de rechter voorleggen. Zo nee, dan blijft er altijd de kans dat de woningbouwvereniging de grond claimt, en dan heb je toch het probleem.
(Lees meer...)
teusvh
12 jaar geleden
Ik mis in dit stukje of u de eigenaar bent van het aanpalende gronden of dat u huurder bent.

Bent u huurder dan hebt u geen enkel recht op de door u gebruikte gronden.

Als u eigenaar bent dient u aan te tonen dat u ter goeder trouw de gronden in gebruik hebt genomen, indien uit kadastrale tekeningen duidelijk blijkt dat u ten onrechte er gebruik van hebt genomen kunt u na 40jaar geen beroep doen op enig eigendomsrecht.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Na 20 jaar ongestoord gebruik bent u eigenaar van de grond.

Toegevoegd na 14 uur:
Hier staat alles wat u moet weten, o.a. te goeder trouw en te kwader trouw{30jaar).
U moet wel kunnen bewijzen dat u het al die tijd in gebruik had.

http://www.landmeters-experten.be/meerverjaring.html
http://www.argusadvocaten.be/content/argus/uploads/docs/Verkrijgende%20verjaring.pdf
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Mijn hersenen.
Ik zal even het bewijs erbij zoeken, maar ik moet wat improviseren omdat mijn laptop vastloopt op die site.
Dat dien je gewoon terug te geven aan de rechtmatige eigenaar. Dit is en blijft namelijk hun eigendom. Als e overigens het kadaster inschakelen krijg je die rekening ook nog voor je kiezen. Wij hebben dit in de jaren 90 ook meegemaakt in Maarssen de persoon die de grond had ingepikt heeft de grond moeten terug geven en daarnaast de kadaster en proceskosten moeten betalen. \al met al een duur grapje
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding