Is het verboden om met oordopjes muziek te luisteren als je fietst?

Dus niet met koptelefoon maar gewoon Apple oordopjes.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Wetgeving
1.6K

Het beste antwoord

het is niet verboden, maar het is ook niet verstandig. Met muziek op je hoofd hoor je het overige verkeer niet/minder.
bamibal
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
zucht... +
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat je dat elke keer weer uit moet leggen...... (+)

Andere antwoorden (5)

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
bamibal
12 jaar geleden
Woehahaha. Een hele seconde eerder.
bamibal
12 jaar geleden
+
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
haha. Ach jonguh de vraag was toch al eerder gesteld dus telt lekker toch nie! :P
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Doet t pijn Bartje? ;)
Fijn weekend
Ne, dit is niet verboden. Het kan wel gevaarlijk zijn, omdat je minder hoort van het verkeer om je heen.
12 jaar geleden
Nee, dat is niet verboden, maar wel af te raden, omdat je dan de verkeersgeluiden minder goed, of in het geheel niet hoort!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Oordoppen zijn überhaubt al schadelijk voor je gehoor.
De frequentie van de (te) hogetonen zijn erg schadelijk.
Het is nog niet al fietsend verboden, maar komt hopelijk
wel, idem voor snor/bromfiets. Als je aan het verkeer deel-
neemt moet je het gebeuren om je heen goed kunnen ho-
ren, geldt ook voor de veel te hoge decibels in auto,s
op grote afstand hoor je ze al aankomen, middels het
gedreun van de bassen. ik vind dit niet normaal.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
In de wet is niet te vinden dat het verboden is om met oordopjes muziek te luisteren als je fietst. Toch kun je onder omstandigheden een proces-verbaal van de politie krijgen.

Dit kan dan op grond van artikel 5 van de Wegenverkeerswet, in dit artikel staat: "Het is een ieder verboden zich zodanig te gedragen dat gevaar op de weg wordt veroorzaakt of kan worden veroorzaakt of dat het verkeer op de weg wordt gehinderd of kan worden gehinderd."

Als jij dus met oordopjes in je oren fietst en niet goed oplet en daardoor gevaar / hinder veroorzaakt of zelfs KAN veroorzaken, ben je dus wel strafbaar.

Toegevoegd na 1 minuut:
Dit neemt natuurlijk niet weg dat het voor je eigen veiligheid beter is om niet met oordopjes in te fietsen. Je kan er ook voor kiezen om enkel je rechteroortje in te doen, dan hoor je het overige verkeer nog wel (rechts, omdat het meeste verkeer zich links van jou bevind)