Wat is het nut van het opleggen van een rijverbod als je rijbewijs ingevorderd is?

In het nieuws een bericht dat het rijbewijs van een dronken automobilist ingevorderd is. Tevens kreeg hij een rijverbod van 11 uur opgelegd. Wat is de logica hierachter? Als je rijbewijs ingevorderd wordt mag je toch sowieso niet rijden?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Wetgeving
1.7K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Legitieme vraag. Zoals ik hem nu lees zou hij na 11 uur, zonder rijbewijs, weer mogen rijden :-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@javaansezware Klopt, hij mag na 11uur weer besturen maar dan alleen voertuigen waarvoor hij geen rijbewijs nodig heeft.

Het beste antwoord

Dienen we eerst te kijken aan de hand van welke wetgeving en artikel de ontzegging tot stand is gekomen:

WVW artikel 8 lid 1:

Het is een ieder verboden een voertuig te besturen of als bestuurder te doen besturen, terwijl hij verkeert onder zodanige invloed van een stof, waarvan hij weet of redelijkerwijs moet weten, dat het gebruik daarvan - al dan niet in combinatie met het gebruik van een andere stof - de rijvaardigheid kan verminderen, dat hij niet tot behoorlijk besturen in staat moet worden geacht.

Dit wetende dient men na te gaan wat bestuurders zijn, dat geeft het RVV1990 perfect weer:

artikel 1 onder g.

bestuurders: alle weggebruikers behalve voetgangers;

Betekent dus dat het persoon zich nog alleen te voet mag verplaatsen of zich te laten verplaatsen als hij op een andere manier dan te voet ergens wil komen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
En ook voetgangers zijn strafbaar bij openbare dronkenschap.
W v SR 453
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Maar dan mag hij zijn weg te voet verder zetten behalve als hij zo dronken is dat hij het overige verkeer in gevaar brengt of overlast veroorzaakt, dan mogen ze het persoon ter ontnuchtering insluiten.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Correct

Andere antwoorden (2)

"Als u onder invloed bent, mag u een aantal uren geen enkel voertuig besturen, zelfs geen fiets. Doet u dat wel, dan pleegt u een misdrijf. Op het rijverbod ('Beschikking rijverbod') staat precies vermeld hoeveel uur u niet mag rijden."

De man had dus zoveel gedronken, dat hij zijn rijbewijs voorlopig kwijt is, maar kreeg tegelijkertijd de zakelijke mededeling, dat hij 11 uur lang ook niet op een scooter of fiets mag gaan zitten.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ronron1212
12 jaar geleden
je bedoeld een snorscooter want voor een scooter is een rijbewijs nodig
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nee ook de fiets mag men niet besturen, ook mag men geen paard rijden of vee over de openbare weg laten lopen, leiding geven aan een marscolonne is ook verboden. Bij een rijverbod mag men niet meer iets op de openbare weg besturen.
ronron1212
12 jaar geleden
Beste theodbn het gaat om het rijverbod het rijverbod krijgt hij juist voor alles wat hij zonder rijbewijs nog mag besturen of berijden. Het rijbewijs is namelijk al ingevorderd.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Beste Ron ron. Zie mijn antwoord. In het WVW wordt niet gesproken over het besturen van motorvoertuigen maar over besturen als het gaat om artikel 7.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
"als het gaat om artikel 7." Dient te zijn artikel 8.
ronron1212
12 jaar geleden
Het gaat dus om het rijverbod. Het rijbewijs is hij al kwijt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja het gaat om een rijverbod, een rijverbod geld voor het besturen en niet alleen voor het besturen van ..... Zijn rijbewijs is hij overigens nog niet kwijt, het is slechts ingevorderd totdat de rechter een periode van straf heeft opgelegd.
ronron1212
12 jaar geleden
Zonder rijbewijs want dat is ingevoerd mag je dus niet rijden in of op voertuigen waar je een rijbewijs voor nodig hebt. Het rijverbod voor 11 uur wordt dus opgelegd voor de overige voertuigen waar hij ook niet meer op mag rijden dus fiets paard bromscooter enz na 11 uur mag hij hier wel weer op rijden maar niet in of op voertuigen waar een rijbewijs voor nodig is.
Voor elke scooter heb je een rijbewijs nodig, de man mag gewoon nergens meer op rijden, ook niet op de fiets.