Wat zijn de redenen waarom ze studiefinanciering willen afschaffen en wat zijn de cijfers?

Ik kan namelijk echt geen 1 reden verzinnen waarom mensen geen studiefinanciering moeten krijgen. Er is crisis, we weten niet hoe dat uitpakt, misschien raken meer mensen werkeloos, wat dan? Wordt studeren alleen voor de 'elite'? Ik ken namelijk meer dan genoeg mensen die niet meer kunnen studeren hierdoor en naar mijn idee haal je zo de al zo onzekere toekomst weg.

Ik heb gevonden dat de staatssecretaris vindt dat studenten zo eerder hun studie afmaken, maar daar tegenover staan natuurlijk veel meer nadelen. Het kost de overheid veel geld als een student een jaar blijft zitten of van studie overstapt, maar waarom stoppen ze geen geld in beter onderwijs? Want van wat ik om mij heen hoor, stopt 80% na het eerste jaar omdat de studie tegenvalt. Ik ben benieuwd naar de exacte redenen en de cijfers.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Wetgeving
2.2K

Het beste antwoord

Het enige wat hiermee bereikt wordt is dat diploma houders een hoger salaris moeten gaan vragen , nee : EISEN.
Tevens kan ik me voorstellen dat die dragers van de economie in onze toekomst dan geen zin meer hebben om de huidige generatie, die zelf veelal wel zeer riante studie voorzieningen heeft gehad, te verzorgen of van pensioen te voorzien. Hopelijk zorgen ze dan nog wel voor hun eigen ouders die dit bedrag wel weer extra zullen proberen op te hoesten, al dan niet mbv extra hypotheek.

Een goede reden bestaat er dus niet. In tijden van crises moet je juist investeren in de toekomst.

Ik reken er al op dat ook mijn kinderen straks gaan weigeren bij te dragen aan de economie van Nederland. En een top beta student kan wereldwijd terecht vaak tegen ook nog eens veel betere arbeidsvoorwaarden dan in Nederland.

Wel behoren de voorlichtingen over wat je kan verwachten op de studie reeler te worden. Je hebt niets aan reclame praatjes met alleen de leuke punten. de verwachtingen van aankomende studenten moeten beter gemanaged.

ps Door korter over de gewone schooltijd te doen heeft mijn kind de overheid al 6000 euro uitgespaard aan vergoeding voor het basis en middelbaar onderwijs.Meer aandacht voor kinderen die sneller zouden kunnen ipv alleen achterstands leerlingen te supporten bespaart dus zeer veel geld op onderwijs. Helaas zijn onze bewindslieden niet slim genoeg om dat in te zien.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat vind ik een goed punt. Ik herken van mijzelf van vroeger ook dat ik vaak meer voorliep op de rest en daarbij kreeg ik geen extra werk. Als in elke klas er 3 zijn die wat verder zijn, kan je heel veel besparen. En een hoger salaris eisen moet ook wel, hoe moet iemand zijn schulden aflossen als hij met een startsalaris een gezin heeft? Het wordt haast financieel aantrekkelijker om geen gezin te starten de eerste 10 jaar. Een + van mij.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Reinier;Dus een student wil een betere toekomst en de Overheid moet voor hem/haar investeren? Mag volgens u dan ook een ondernemer als hij een betere toekomst wil de investering afschuiven op de Overheid ?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
WHuls
Zoek maar eens op starter subsidies voor wie een bedrijfje wil beginnen. waaronder tijdelijke doorbetaling van uwv (ww) uitkering.
Waarom die wel tijdens de start en de student niet is eerder de vraag.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Reinier;
Dat is geen subsidie maar een WW-voorschot om zo te bespoedigen om uit die uitkering te komen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Met behoud van uitkering...blijft een subsidie bij mij. Verder : http://www.antwoordvoorbedrijven.nl/subsidies/bedrijfsfinanciering/bedrijf-starten?gclid=CJbq7Kr14a0CFU2GDgodbhSKTg
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Oké, schaffen we SUB af.

Andere antwoorden (1)

Een reden is dat studeren als investeren in je eigen toekomst wordt gezien. Iemand die niet studeert en een eigen bedrijfje begint, krijgt ook geen geld van de overheid terwijl dat ook investeren in zijn toekomst is.
Ook is het zo dat de overheid nog steeds dan zo'n 95% van de echte kosten betaalt. Als ik vanuit mijn werk naar een seminar ga, kost dat tussen de 100 en 500 euro per dag, nou dat betaal je echt niet zelf aan de studie.
Over die 80% die vindt dat de studier tegenvalt. Meestal is het andersom de universiteit vindt dat de student tegenvalt. De meeste universiteiten zijn verplicht om mensen met een VWO diploma toe te laten en selecteren dan zelf in het eerste jaar. Bij sommige studies valt 50% in het eerste jaar af en dan nog eens 25% in het tweede jaar. Als je het tweede jaar hebt gehaald, gaat men er van uit dat je de rest ook haalt (en dan nog stopt 5% ermee).Uiteindelijk studeert 20% af. Voor de heel kostbare studies (bijv. medicijnen) gaat men al aan de poort selecteren en kom je er alleen (makkelijk) in als je een 8 of hoger gemiddeld hebt voor bepaalde vakken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als ik in mijn eigen bedrijf investeer mag ik alle kosten van de belasting aftrekken....ook in de toekomst start verliezen verrekenen. Maar DAT doet de overheid weer niet....
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Daarom hebben veel universiteiten de laatste tijd ingesteld dat iedereen bijvoorbeeld gemiddeld een 7,5 moet staan, zo blijven alleen de beter over. Dat vind ik een beter systeem, inzet kunnen studenten wel verbeteren, maar door te dreigen met een boete die voor veel mensen het einde van studeren betekent, mij lijkt dat niet echt rechtvaardig.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
HannesSlooba;Precies, je hebt ook studenten die haast hun hele leven willen studeren en het hun niet gaat om een baan, of die vrij gesteld werden van terugbetaling van studiefinanciering omdat ze een eigen praktijk begonnen. Levenslange schuld als men later geen baan kan vinden is ook geen goed argument omdat men dan bij de bijstand aan kan kloppen en een omniet kan krijgen, deze aftrek kan men toepassen op de lening ten hoogste aangevuld tot het minimum inkomen.