Wanneer heb je copyrights op een foto van jezelf?

Stel Times Magazine haalt een foto van mijn Facebook pagina en zet hem op hun cover.
Mag dat?
Hoe moet ik aantonen dat het mijn foto is?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Wetgeving
1K

Antwoorden (4)

Zodra jij een foto maak beschik je over het copyright.

Facebook. Zodra jij je foto op facebook zet mag deze gebruikt worden door facebook en iedereen aan wie facebook de foto verkoopt. Dit stond in de voorwaarden. Er is wel de mogelijkheid om dit uit te zetten trouwens.

Kijk onder privacy en kies reclame/advertenties. Hier kun je het uit zetten.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Facebook geeft toepassingen van derden en advertentienetwerken geen toestemming jouw naam of foto in advertenties te gebruiken. Als dit in de toekomst wel wordt toegestaan, kun je via deze instelling bepalen op welke manier jouw gegevens worden gebruikt. Als er een foto wordt gebruikt, wordt je profielfoto gebruikt en geen foto's uit je fotoalbums
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Waar staat dat het om profielfotos gaat?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
In de vraag nergens, en werd facebook zoals ik het las als voorbeeld gebruikt. Overigens spreek jezelf tegen in je reactie op depauwroger en wat hier staat.
Als u een foto op FB zet maakt u die openbaar en mag iemand die gebruiken. Om dat te vermijden kan u daar bv uw naam opzetten of het Copyright teken erop zetten.

Dat kan met het gratis programma Copyrightleft welke u via onderstaande link kan downloaden. Hiermee kan u een willekeurige tekst op een willekeurige plaats zetten en een door u gekozen font.

Het kan natuurlijk ook met elk fotobewerkingsprogramma zoals Photoshop of GIMP.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dat is niet zo. Bij hyves, twitter en bijvoorbeeld facebook behoudt jij het copyright tenzij je zelf anders aanklikt (de voorwaarden bijvoorbeeld)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Van wikipedia:
Auteursrecht is het recht van de maker of een eventuele rechtverkrijgende van een werk van literatuur, wetenschap of kunst om te bepalen hoe, waar en wanneer zijn werk wordt openbaar gemaakt of verveelvoudigd. Het auteursrecht ontstaat in de meeste landen (waaronder Nederland en België) van rechtswege, als gevolg van de Berner Conventie. Men hoeft niets te deponeren of te registreren.
Nee, dat mag niet. Een foto op internet zetten is niet hetzelfde als hem weggeven, het is publiceren. Net zo min als jij een foto die gepubliceerd is in Times Magazine mag kopiëren, mag Times Magazine dat bij jou. De manier van publiceren doet er voor de wet niet toe.
De fotograaf heeft automatisch copyright, hij hoeft dit niet vast te leggen.
Wel is het zo dat facebook meent dat het rechten op jouw foto's heeft, maar of dat voor een rechter stand houdt betwijfel ik ten zeerste.

Van wikipedia:

Auteursrecht is het recht van de maker of een eventuele rechtverkrijgende van een werk van literatuur, wetenschap of kunst om te bepalen hoe, waar en wanneer zijn werk wordt openbaar gemaakt of verveelvoudigd. Het auteursrecht ontstaat in de meeste landen (waaronder Nederland en België) van rechtswege, als gevolg van de Berner Conventie. Men hoeft niets te deponeren of te registreren.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het houdt stand. je gaat zelf akkoord met de voorwaarden. Je hebt zelfs de mogelijkheid om het uit te.zetten.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
En dat is een reden om een min te geven? Ik zeg dat ik iets betwijfel...
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Beste Niels, voorwaarde mogen nimmer in strijd zijn met geldende wetgeving. +
Wat bedoel je met foto van jezelf? Een foto die je zelf getrokken hebt of een foto waar jij opstaat?

Copyright is het recht van de auteur. De auteur is de maker en bij een foto is dat de fotograaf. Als jij de foto hebt getrokken ben jij dat en heb jij alle rechten.

Heb je de foto niet gemaakt maar sta je er wel zelf op dan heb je portretrecht. Met het portretrecht mag je je al sowieso verzetten tegen elke publicatie van het fotomateriaal. Werd de foto bovendien in opdracht van jou gemaakt dan heb je meer rechten.