Mag je, als je voorzitter bent van een stichting, iemand aannemen tegen vergoeding? En: mag je dan jezelf inhuren?

Stel: je hebt een stichting opgericht. Deze stichting is erg succesvol en er gaat steeds meer tijd inzitten. Om de stichting verder te helpen, moet je er meer tijd in stoppen dan alleen de avonduren. Mag je dan, vanuit je voorzittersrol van het bestuur, besluiten om jezelf (als natuurlijke persoon, of als extern bedrijf) in te huren?

Alles uiteraard tegen marktconforme (of lagere) uur-vergoeding. Dus geen frauduleuze intenties.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Wetgeving
1.9K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Daar gaat de penningmeester toch over? Is het geen optie er een vrijwilliger bij te zetten in jouw functie?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Geen frauduleuze intenties, maar kan door anderen wel als belangenverstrengeling gezien worden. Niet doen dus en het advies van crea volgen.
ronron1212
11 jaar geleden
De penningmeester is daar echt niet alleen voor en gaat daar dus ook niet alleen over crea

Het beste antwoord

Je moet er in ieder geval eerst de statuten op na slaan, om te kijken of het kan. Daarin staat namelijk de wijze van benoeming en ontslag van de bestuurders beschreven.

Ik zou het echter niet zo moeilijk maken. Ook bij een stichting is het namelijk toegestaan om betalingen te doen aan oprichters of bestuurders voor de door hen gemaakte onkosten, of ter vergoeding van de ter beschikking gestelde tijd. Als een meerderheid van het stichtingsbestuur (alles natuurlijk wel volgens de statuten en het eventuele huishoudelijk reglement) beslist dat je recht hebt op een kostenvergoeding, dan mag je die gewoon ontvangen. Daar zijn geen ingewikkelde constructies voor nodig.
Computoon
11 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Inderdaad afhankelijk van je statuten. Ik zou e.e.a. in ieder geval dat vast laten leggen in een (Algemeen)bestuurvergadering om problemen te voorkomen met andere (of toekomstige) bestuurders . Je zal niet de eerste zijn.