Wat is de maat van een maatjes haring en wat gebeurt er met onder de maats gevangen haring

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Wetgeving
3.2K

Het beste antwoord

Vis van 15 tot ongeveer 20 cm heten toter. Bij deze laatste lengte is de vis ongeveer drie jaar oud en geslachtsrijp. De geslachtsrijpe haringen voeden zich in enkele maanden tijd tot een vetpercentage van rond de 21 (haring is, net als makreel één van de vetste vissoorten). Deze haring wordt maatjesharing genoemd, wat een verbastering is van maagdekensharing.Ze is dan vangrijp. Daarna stopt de haring met eten en gaat zijn vet verbruiken voor de voortplanting. Aan het einde van de paaitijd is het vetgehalte gedaald tot nog slechts 1 procent en spreken we van ijle haring.
Ondermaatse haring word verwerkt tot vismeel, wat o.a. in kattenvoer gaat. In Portugal word het vemengd met gemalen zeewier als meststof over de bouwlanden gestrooid.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Wettelijke eisen

Wil haring "Hollandse Nieuwe" worden genoemd dan moet hij voldoen aan bepaalde eisen:

het vetpercentage moet ten minste 16% zijn.
de haring moet tussen half mei en eind juni worden gevangen, voor die tijd is hij te mager, erna heeft hij teveel hom of kuit;
hij moet gekaakt zijn;
hij moet gezouten en gerijpt zijn:
het zouten is van belang voor het bewaren
tijdens het zouten wint de haring aan smaak, mede doordat de alvleesklier niet verwijderd is;
om mogelijke parasieten, met name de haringworm, te doden moet de haring tenminste 24 uur bevroren zijn geweest;
hij moet op de juiste manier gefileerd zijn:
de graat moet zijn verwijderd op de staart na.
De temperatuur bij verkoop mag maximaal 7°C bedragen.

De haring kan met en zonder ui worden gegeten. Tegenwoordig gebruikt men minder zout, omdat het vriezen voldoende bescherming gee
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Heel verhaal, jammer dat je de vraag niet beantwoord.... Wat is nu de maat?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Er moeten zo rond de 40 haribgen in een emmer zitten. Sommige visboeren kiezen voor iets meer, dus kleinere, andere voor iets minder visjes, dan zijn ze groter. Maar de maat? Al sla je me dood...