Mag ik dit mes invoeren?

Toegevoegd na 1 minuut:
Is het toegestaan dit mes in te voeren vanuit Amerika zoja komen er dan nog importkosten bij?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Wetgeving
3.7K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
nu is er een foto als het goed is.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
is idd wel cool...
geen GTA real life gaan spelen he?? ;)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nee :P, maar weet iemand of ik deze legaal mag invoeren?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ze kosten geen tientje (als het een echte is)
waarom koop je ze niet in nederland of via een site?(worden gebruikt door duikers)
loop je in ieder geval niet het risico dat ze m afpakken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik zou niet weten waar je deze in Nederland vind voor nog geen tientje.

Antwoorden (3)

Nee, maar zo'n mes neem je makkelijk mee in een portemonnee. Niet aan te raden want er zit hoge boete aan, maar als je hem heel graag mee wilt dan kan je hem wel meenemen in iets anders waar weel metaal in zit.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nee, dat mag niet. Zie hier meer: http://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/wapens-en-munitie/welke-wapens-zijn-verboden

Wees a.u.b. voorzichtig. Ga je dit stiekem toch invoeren en heb je dit in je handbagage tijdens het vliegen, dan beland je 100% zeker in de cel.

Of je geeft het aan bij de douane, maar dan ben je het sowieso ook kwijt.

Beschik je over de juiste (wapen) vergunningen, dan wordt het een ander verhaal.

Meer daarover: http://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/wapens-en-munitie/wapenvergunning-aanvragen/soorten-wapenvergunning
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Oke ik heb het mes opgemeten het lemmet is 18cm lang
Deze voorgaande antwoorden geven je geen duidelijkheid. Dit komt ook omdat we niet alles weten over het mes. Bepaalde messen mag je namelijk gewoon invoeren. Messen in de volgende categorieën mogen NIET worden ingevoerd:
- stiletto’s;
- werpmessen;
- vlindermessen;

Hieronder is een citaat uit de Wet Wapens en Munitie, een mes wordt als een wapen gezien als:
1°. stiletto's, valmessen en vlindermessen, een en ander indien het lemmet:
a. meer dan een snijkant heeft;
b. 7 cm of langer en 14 mm of smaller is;
c. 9 cm of langer is; of
d. van een stootplaat is voorzien;
2°. andere opvouwbare messen, indien:
a. het lemmet meer dan een snijkant heeft; of
b. de lengte in opengevouwen toestand langer dan 28 cm is;

Dit betekend dus dat je zelf even moet kijken hoelang het mes is en of het 1 of 2 snijkanten heeft. De lengte gaat over het lemet, dus het mes excl. handvat.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het mes heeft een zaag en snijkant maar beide zitten aan dezelfde kant van het mes. Heb het lemmet opgemeten en dit is 18 cm.
en 3,2cm breed. Het is geen van de bovenstaande messen dus lijkt me niet dat ze in die categorie vallen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dan valt het volgens deze beschrijving van de wet niet onder de verboden wapens en zou je het gewoon in mogen voeren.
Het is echter wel zo dat de douane/politie (net waar je mee te maken krijgt) moeilijk gaat doen. Ze kunnen het altijd in beslag nemen "voor onderzoek" of welke reden ze ook maar kunnen verzinnen.