ik zoek een woning in amsterdam en heb een bijstandsuitkering nu wil ik gaan samenwonen met iemand om de huur te delen in de vrije sector kan dat ?

wat gebeurt er dan met mijn uitkering en/of het salaris van de ander

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Wetgeving

Antwoorden (4)

Dan wordt die andere geacht jou te onderhouden en stopt de uitkering.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ritsuka
12 jaar geleden
klopt, of het stopt volledig, of flink gekort (weet de precieze regel niet).
Al je inkomsten moet je opgeven bij de sociale dienst en dat wordt in mindering gebracht op je uitkering. Mits je dit niet opgeeft wordt je gewoon gezien als samenwonende en afhankelijk van het inkomen van de persoon die bij je in komt wonen heeft dat gevolgen voor je uitkering. Maar vergeet ook niet dat dit ook gevolgen heeft voor andere toeslagen zoals bv huurtoeslag, kinderopvangtoeslag ect.
Ik zou voor de zekerheid ook deze vraag anoniem stellen aan iemand van sociale zaken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wanneer je één woning deelt, woon je samen. En samenwonen heeft uiteraard grote financiële consequenties, zeker met een bijstandsuitkering, die ene aanvulling op een (gezamenlijk) inkomen is, en geen zelfstandig persoonlijk inkomen. Ga je dus samenwonen met iemand die ook een bijstandsuitkering heeft, dan vangen jullie samen één uitkering, die dan wel iets groter is dan wat je als alleenstaande krijgt, maar niet het dubbele. Uiteraard ; want zoals je zelf ook al had geconstateerd, kunnen twee relatief voordeliger leven dan één, en daar is de hoogte van de bijstand dan ook op berekend.

Alleen wanneer de woning volledig is opgedeeld, dus met elk eigen woon-en slaapvertrek(ken), kook- en badgelegenheid, spreek je van twee 'woningen' waarin je beiden zelfstandig alleenstaand kunt zijn. Maar dat mag niet zomaar in een willekeurig huurhuis.

In de vrije sector zijn natuurlijk wel opgedeelde particuliere woningen te vinden die aan die eisen voldoen, maar in de praktijk is dat zeker zo duur (zoniet duurder) dan een zelfstandig appartement via de woningbouw huren. Financieel schiet je er dus in de praktijk niets mee op. Als ene huis bijvoorbeeld in de verhuur 500 euro doet, betalen twee bewoners niet elk 250, maar eerder iets in de richting van 450 euro ; tel uit je winst.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als je gaat samenwonen met iemand die een inkomen heeft boven het sociaal minimum, zal jouw uitkering komen te vervallen. Heeft die ander een lager inkomen, dan zal jouw uitkering aanvullen tot het sociaal minimum dat geldt voor gehuwden en samenwonenden. De ander heeft een salaris zeg je, dus we hebben niet te maken met twee bijstandsuitkeringen. In dat geval zouden jullie samen één uitkering krijgen.

Tenzij jullie totaal niets met elkaar hebben, en dus geen partners, vrienden, of gezinseenheid vormen. Dan moet je dat wel heel duidelijk aan kunnen tonen trouwens. In dat geval wordt jouw uitkering verlaagd tot het niveau dat geldt wanneer je een huishouden kunt delen. In de praktijk betekent dit dat je je toeslag verliest.

Denk er ook even aan dat je waarschijnlijk geen recht meer zult hebben op huurtoeslag als je huurt in de vrije sector. De huur zal waarschijnlijk boven de norm uitkomen, en ook zul je - als je een woning deelt - niet voldoen aan de eis dat je een eigen woning hebt (met eigen opgang, badkamer, toilet, etc.).