Een juridische vraag: Kun je in een brief die je naar klanten stuurt zeggen dat je iets doet wat hetzelfde kan als een duurder concurrent product?

De zin in kwestie:
"Onze oplossing op basis van gratis product A kan de vergelijking met andere producten (zoals product B van leverancier CCCCC) goed aan. "

Mijn vraag is:
Als bedrijf CCCCC hier achterkomt en boos over wordt, kunnen ze dan een rechtszaak beginnen wegens schade of i.d.?

Buiten het feit om dat ik deze zin zelf nooit zo zou gebruiken vraag ik me af of het bedrijf in kwestie geen risico loopt?

Als er iemand met juridische achtergrond kan reageren graag.

Bedankt alvast

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

Dat gebeurt toch zo vaak. Bedrijf CCCCC zou wellicht boos kunnen worden maar als jouw beweringen kloppen, is er toch niks aan de hand.

Als je alleen schrijft dat het de vergelijking aan kan, doe je een correcte uitspraak. Dan moet het resultaat van het gebruik ook wel vergelijkbaar zijn. Hoeft niet gelijk, hoeft niet beter, mag zelfs slechter zijn. Maar als het vergelijkbaar is dan is het vergelijkbaar.

Unilever schreef laatst groot in de krant: Ah, we gaan vergelijken (vergelijking pot pindakaas calvé en huismerk AH)

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100