Hoe gaat het straks met de ziekwerkelozen met de wwb uitkering die thuis wonen? Wordt daar de uitkering ook van ingetrokken?

Eerst werkeloos geweest. Daarna freelancer geweest en jaren kunnen werken. Helaas was toen die verzekering die je moest afsluiten nog niet van toepassing.
Door ziekte kan ik niet meer werken en kwam ik in de wwb terecht, ziek werkeloos noemen ze dat.
Nu met de nieuwe regelingen lijkt het erop dat ik geen uitkering meer krijg, omdat ik bij mijn moeder inwoon.
Ik kom nooit meer aan het werk omdat ik gehandicapt ben door ziekte.
Heeft iemand enig idee of je dan echt afhankelijk bent van inkomsten van je huisgenoten.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Wetgeving

Het beste antwoord

Wanneer straks het "gezinsinkomen" van toepassing wordt, zul je inderdaad niet meer in aanmerking komen voor een eigen Bijstandsuitkering wanneer het inkomen van je moeder op of boven het voor jullie geldende sociaal minimum zit. De enige uitzondering zou zijn wanneer je moeder jou verzorgt, als je een AWBZ-indicatie hebt voor minimaal tien uur per week, en je moeder deze zorg (deels) verleent. In dat geval kun je een aanvraag doen om aangemerkt te worden als hulpbehoevend, en behoud je het recht op een zelfstandige uitkering, los van het verder gezinsinkomen. Wanneer dit niet van toepassing is, zal bij het bepalen van het recht op Bijstand, inderdaad het gehele gezinsinkomen worden meegewogen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Uiteindelijk als het wordt afegschaft heb je nog altijd recht op bijstand.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Voor de WWB is vanaf 2012 het begrip gezinsinkomen ingevoerd. In uw situatie kunt u slechts in aanmerking komen voor bijstand als uw gezamenlijk inkomen onder het gezinsinkomen ligt. Het gezinsinkomen is vanaf 1 januari 2012 - € 1.269,60 netto per maand (zonder vakantietoeslag).

Voor u en uw moeder gaat de maatregel van het gezinsinkomen in per 1 juli 2012. Lees ook de informatie in de onderstaande link
fisbel