Hoeveel kost het me als ik rij met een blauwe zwaailamp op het dak van mijn auto. en ik wordt gepakt?

Moet even, voor een evenementje.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Wetgeving
35.3K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nee, dat moet niet even. Het komt je beter uit om dat wel te doen. Maar het is ongetwijfeld geen leven of dood. Waarom heb je eigenlijk zo'n zwaailicht, behalve dan om het te gebruiken terwijl je weet dat het niet mag?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als je evenenmentje niet op de openbare weg is, lijkt het me geen probleem.
anneliez
12 jaar geleden
Als het voor en evenement is, kun je beter toestemming vragen

Het beste antwoord

Conform de Tekstenbundel voor misdrijven, overtredingen en Muldergedragingen 2011 zal er een boete uitgeschreven worden voor feitcode R420. Deze boete wordt bepaald door de officier van justitie en zal oplopen naarmate deze vaker gepleegd wordt.

Ook zal de blauwe zwaailamp in beslag genomen worden. Zijn het bijvoorbeeld grillflitsers die niet direct gedemonteerd kunnen worden dan zal het kentekenbewijs van het voertuig worden ingenomen waarna u niet meer mag rijden. Dan heeft u of 28 dagen de tijd om het voertuig te komen tonen zonder de flitsers, of het kentekenbewijs gaat direct naar het RDW en de auto moet volledig opnieuw gekeurd worden.
Ik ben het niet met mijn voorganger eens dat het hele voertuig in beslag genomen gaat worden. Dat is inefficient omdat in tegenstelling tot vroeger de politie dingen niet meer zelf gaat demonteren.

U krijgt een verzoek van de politie en/of officier van justitie om afstand te doen van de lamp/flitsers. Voldoet u hieraan dan krijgt u een lagere boete opgelegd. Voldoet u hier niet aan dan zal de zaak aan de rechter voorgelegd worden.

Daarnaast is het nog zo dat als er ongevallen of aanrijdingen gebeuren omdat mensen voor u moeten uitwijken terwijl u zich als voorrangsvoertuig gedraagt, alle schade op u verhaalt gaat worden en dat zijn hele dure maatregelen.

Toegevoegd na 34 seconden:
Overigens is de boete, met afstandsverklaring voor de eerste keer: 100 euro.

Toegevoegd na 1 minuut:
Maar daarbij komen nog de andere overtredingen zoals te hard rijden, rood licht enzovoort.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
dank ik weet genoeg

Andere antwoorden (4)

volgens mij 75 euro + inbeslagname lamp.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De boete hiervoor wordt door de Officier van Justitie (OvJ) vastgesteld en is niet transigabel. Dus het is niet direct bekend wat het gaat kosten. Het hangt vaak af van de situatie waarin het wordt geconstateerd en welk gevaar er wordt veroorzaakt voor het overige verkeer.
escape
12 jaar geleden
Inbeslagname en een transactievoorstel van de officier. Afhankelijk van jouw reden om met de lamp te gaan rijden kan de organisatie evt ook een probleem krijgen als ze eea toestaan. Hierdoor zou een volgende vergunning problemen kunnen opleveren. Bij het onstaan van verkeersgevaarlijke situaties kan er eventueel ook besloten worden dat jij een cursus moet volgen (eigen kosten) bij het CBR (zogeheten EMG).
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Indien het evenement plaatsvindt op een afgesloten terrein mag je een blauwe zwaailamp op je dak dragen zonder enig gevolg.

Gebruik je het op de openbare weg mag de politie zelfs overgaan tot inbeslagname van het voertuig ter keuring, er worden in de wandelgangen al boetes genoemd tot 450Euro en rijontzegging.

Besef goed waar je aan begint, deze strenge regelgeving is er niet om iemand te pesten.