Kan een ambtenaar echt jouw plannen verpesten?

Me ouders gaan een nieuw huis bouwen. Het oude huis moet nog gesloopt worden. Echter er staat bij dat huis ook een kleine kas wat staat ingeschreven als agrarische grond.

Alle tekeningen zijn af. Het bestek is klaar om naar de aannemers te sturen, maar dan het het gebeuren. De vergunning! AFGEKEURD. Waarom? Omdat in de "regels" staan dat een nieuw huis meer dan 12 meter van een Kas moet komen te staan, dit ivm. Bestrijdingsmiddelen.

Maar deze kas is veelste klein om nog een bedrijfje te beginnen en gaat daar niet gebruikt voor worden omdat me ouders zelf al een eigen kas hebben.

Vaak geeft een ambtenaar nog vrijstelling. Meer deze niet?

Ik vind het zelf erg van me ouders, want die worden er heel moe van. Ze zijn al vaker afgekeurd omdat er een raam iets hoger moest komen.

Zijn er nog dingen die mijn ouders kunnen doen om toch nog die vergunning te krijgen? Wat zijn hun rechten?

Bedankt

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Wetgeving
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat zeiden me ouders ook. Als de kas nog wordt gebruikt. Daarmee bedoel ik met Bestrijdingsmiddelen. dan is deze wet logisch. Maar het is een oude kas wat we niet mogen slopen (Agrarische wet)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Heb je een officieel besluit gekregen van die beslissing? Daar staat dan ook in hoe je in beroep kan gaan tegen de beslissing van de ambtenaar. Er zal wel een bestemmingsplan ten grondslag liggen aan de afwijzing. Misschien kan je daar ook gronden voor ontheffing in vinden. Je zou wel even met de gemeente gaan praten; dat helpt altijd om duidelijkheid te krijgen. Misschien is er een eenvoudige oplossing te vinden op die manier.

Het beste antwoord

Een ambtenaar mag hier niet meer van afwijken en dient in deze de regels strikt na te leven.

De huidige wetgeving laat niet meer toe dat men dichter bij een agrarisch object bouwt dan 12meter als er in dat agrarisch object met bestrijdingsmiddelen gewerkt kan worden.

Hier kunnen slechts twee dingen helpen om de vergunning als nog rond te krijgen:

Bestemmingsplan wijzigen, de kas bij het woonhuis moet de agrarische status verliezen en aangemerkt worden als hobbyruimte, dit zal niet meevallen daar uit uw schrijven blijkt dat uw vader elders ook tuinbouw pleegt met gebruik van kasbouw.

Kassen bij het huis slopen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Als het een kleine kas is die ze toch niet willen gebruiken, kunnen ze die dan niet slopen of tijdelijk verplaatsen/verwijderen? Als het echt een kleine kas is, waarom staat deze aangemerkt als agrarische grond?
Je kunt bezwaar aantekenen en ermee naar de rechter. Is de ambtenaar zelf al eens geweest? Nodig hem uit en laat zien waar het over gaat, soms draaien ze dan nog bij.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het is een gemeente die bekend staat om de tuinbouw. De vorige eigenaar die heeft de kas toch voor de tuinbouw gebruikt en niet als opberg hok. Als hierzo ook maar iets agrarisch is mag er niks op komen. Behalve glas.
De ambtenaar dient de regels na te komen. Soms pakt dit vervelend uit en worden plannen, zoals jij het noemt, verpest. Er zit niets anders op dan de bouwplannen aan te passen aan de geldende regels. Bedenk je, ondanks deze tegenvaller, dat het goed is dat er regels ten aanzien van bouw zijn. Ik heb een poosje in Roemenie voor een soort woningcorporatie gewerkt, daar gelden veel minder regels ten aanzien van bouw. Het is daar dan ook een grote ratjetoe van gebouwen en aanbouwen. Erg lelijk.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Waarom een min? Het eerste deel is een letterlijk antwoord op de vraag. Het is nu eenmaal niet anders. Het laatste deel is een voorbeeld van hoe we het niet zouden moeten willen.
Het is erg moeilijk om een advies op afstand te geven op grond van uw summiere samenvatting.
U spreekt over een kleine kas.........Hoe groot is die?
Aangezien u het heeft over agrarische grond (agrarisch bouwblok) zal het waarschijnlijk geen hobbykasje zijn.
Dat wil dus zeggen dat zowel de kas en het huis voor agrarische doeleinden gebruikt moet worden.
Aangezien uw vader deze niet meer wil gebruiken voor deze doeleinden en er een burgerwoning van wil maken zullen ze daarom bij de gemeente zo halsstarrig zijn.
En dat is begrijpelijk want met een burgerwoning kun je een heel agrarisch gebied lam leggen als die burgers ergens bezwaar tegen aantekenen.
Zwakke schakel in het geheel voor de gemeente is dat er al een huis staat.
Je vader zou daarom eens kunnen proberen om het niet helemaal te vernieuwen maar een aanvraag in te dienen om het te verbouwen.