Id kaart nog steeds gratis?

In September is de ID-kaart gratis geworden maar, ik had ook berichten gehoord dat dit ingetrokken is en er weer betaald moet worden. Iemand onlangs nog een ID-kaart gehaald en niet hoeven betalen?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Wetgeving

Het beste antwoord

Nee die is niet meer gratis inderdaad. De kosten kunnen per gemeente verschillen maar deze kosten zijn wel aan regels verbonden (bron 1):
Een Nederlands paspoort kost maximaal € 48,73. De kosten voor een ID-kaart zijn niet hoger dan € 40,05. Deze bedragen gelden alleen voor aanvragen bij een Nederlandse gemeente. Het jeugdtarief (tot en met 13 jaar) voor een identiteitskaart is € 30,00.

Na een uitspraak van de rechtbank in Den Bosch op 07-10-2010 die besloot dat de gemeentes geen kosten meer mochten rekenen voor de kaart (bron 2) is deze beslissing naar de Hoge Raad gegaan. Daar werdt op 09-09-2011 bepaald dat deze voortaan gratis zouden zijn.
Vervolgens diende minister Piet Hein Donner (Binnenlandse Zaken) een wetsvoorstel in die aangaf dat er gewoon betaald moet worden voor een persoonbewijs net als voor een rijbewijs. Deze wetgeving is ingegaan op 22-09-2011 (bron 3). De ID kaart is dus totaal maar liefst 13 dagen (10 werkdagen) gratis geweest.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Volledig +

Andere antwoorden (2)

Nee, hij is 3 weken gratis geweest en daarna 9,- geworden en vanaf 2012 is hij 30,- je bent dus net te laat...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik heb nog net in December voor mijn zoontje een nieuwe id aangevraagd en die was toen E9.20. Volgende week kan ik m op halen.
Geen idee wat ze nu kosten in 2012 maar gratis zal het in ieder geval niet meer zijn en ik vrees dat het dat ook nooit meer zal worden.