de rij instructeur is in alle gevallen aansprakelijk, aangezien hij degene is die de wettelijke bestuurder van het motorvoertuig is.
de rij instructeur heeft zijn eigen koppel, rem en gaspedaal, en hij kan schakelen en sturen door het stuur en de pook te pakken.
hij heeft dus volledige controle over het voertuig, mocht dit nodig zijn.
het licht er natuurlijk aan welke fout de leerling maakt, maar over het algemeen is de politie mild tegenover beginnend bestuurder.
ze zullen er dan ook geen probleem van maken als je b.v. een keer te ver over de stopstreep tot stilstand komt.
maar als je met 120 over een binnenweggetje rijdt waar je eigenlijk 30 mag, ja, dan zijn de rapen gaar.
maar ook dan is de rij instructeur de wettelijke bestuurder, en is hij dus degene die zijn rijbewijs kwijtraakt.
anders ben je in een lesauto aan het joyriden.
wel is het zo, dat als de leerling willens en wetens een ongeluk heeft veroorzaakt, en de instructeur heeft proberen in te grijpen, kan de leerling hiervoor aansprakelijk worden gesteld.
waarbij ik les, kan dit worden aangetoond d.m.v. camera´s in de auto, die alles opnemen en ook alles vastleggen.

Toegevoegd na 4 minuten:
naar mijn weten geldt dit ook voor het C, D en E rijbewijs, maar hoe dit met A is, weet ik niet.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Ja. De rijinstructeur moet erop letten dat de leerling(e) niet te hard gaat en zo wel, bijremmen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nee. Degene achter het stuur krijgt de boete, hoe dan ook. De bestuurder is degene die te hard rijdt, niet de instructeur. Hij of zij moet wel opletten, maar de leerling nog veel beter! Zou wat zijn als ik mijn moeder de schuld zou kunnen geven voor het feit dat ik te hard reed terwijl zij naast me zat en niet op mijn snelheid lette!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat is inderdaad waar wat tronicrp zegt. Ook jouw vergelijking gaat niet op, want de situatie rijleraar-leerling is heel anders dan moeder-kind natuurlijk.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Heeft jouw moeder de beschikking over de rem,het koppelings- of het gas-pedaal?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
de rij instructeur is de wettelijke bestuurder, dus krijgt hij de boetes joh!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
en je moeder is in de meeste gevallen niet je rij instructeur, maar een coach
die adviseert, maar is niet de wettelijke bestuurder.
als ik in een taxi zit, ben ik toch ook niet aansprakelijk voor de boetes?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Oke mijn vergelijking klopt inderdaad niet helemaal. Firebird, je spreekt jezelf hier tegen. 'Als ik in een taci zit, ben ik toch ook niet aansprakelijk voor de boetes?' -> Dat is precies wat ik probeerde aan te geven met mijn 'moederverhaal'. Als mijn moeder naast me zit, is zij toch niet aansprakelijk voor de boetes? Joh!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hmm en ik denk dat ik dan gewoon ben opgelicht, aangezien mijn rij-instructeur me altijd vertelde dat de boete voor mij is als ik te hard reed.. :P
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
nee, ik bedoelde er meer mee te zeggen dat je vergelijk kant nog wal sloeg aangezien je als leerling niet de bestuurder bent (wettelijk dan).
Omdat de leerling nog niet in het bezit is van een rijbewijs is de instructeur de feitelijke bestuurder en verantwoordelijk wat er gebeurd.
Bij staande houding zal de instructeur de bekeuring krijgen. Bij flitsen de rijschool maar die kan dat dan verhalen op de instructeur.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De rijinstructeur is de enige die verantwoordelijk gehouden kan worden voor het feit de leerling te hard rijdt.
Hij is degene die in moet grijpen wanneer de leerling het gas te diep in trapt.
Hij beschikt over rem-,koppelings- en gas-pedaal en is dus in feite de bestuurder van de auto en niet de leerling.
De leerling staat onder zijn toezicht en dus is hij verantwoordelijk en krijgt dan ook de boete voor overtredingen.

Toegevoegd na 1 minuut:
Hij krijgt de boete omdat hij de leerling toestaat de wet en regelgeving te overtreden.