kan iemand mij advies over het niet verlengen van een arbeidscontract geven? zie extra info

Ik zou graag wat advies van u willen, ik hoorde vandaag dat mijn contract niet verlengt werd op werk. Dit hoorde ik dus de 2e van januari en mijn contract loopt af op de 19e. Nu is het zo dat ze toch geen opzeg termijn hebben?

De reden van het niet verlengen zou zijn:

Het gebrek aan beschikbaarheid ( dit is onterecht omdat ik heb meegedeeld dat ik stage loop en dat zij mij vergeten in te plannen )

En de kwaliteit van mijn werk zou minder zijn dan voorheen.

Nu is het echter zo dat ik meerdere keren gecheckt heb of deze voldoende waren en dat was altijd zo, tevens is mij vertelt dat ik dit zou horen als het niet goed zou zijn. Hier heb ik nooit wat van gehoord. Daarnaast is er nooit een functioneringsgesprek geweest.

Kan ik hier nog iets mee?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Wetgeving
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik zag op je profiel dat je bezig bent met afstuderen aan een HBO. Stop daar je energie in en laat die koekenbakkers hun eigen sop gaarkoken. Zet deze club nooit op je CV en dat is ook niet nodig omdat je op je CV naar waarheid kan invullen dat je nu HBO studeert.

Het beste antwoord

Je contract loopt af. Dat wist je al lang geleden.

Een opzegtermijn is nodig wanneer een contract wordt opgezegd (de naam zegt het feitelijk al). In jouw geval wordt het contract niet opgezegd - het verloopt gewoon. Omdat er van opzeggen geen sprake is, is er ook geen sprake van een opzegtermijn.

Toegevoegd na 3 minuten:

Het zou vriendelijk zijn geweest van je werkgever wanneer hij je al eerder zou hebben verteld dat je contract niet verlengd zou worden. De termijn is nu erg kort. Maar juridisch gezien staat jouw werkgever volledig in zijn recht - hij had in principe zelfs kunnen wachten tot jij hem zou vragen of je contract zou worden verlengd, en dan met een eenvoudig "nee" kunnen antwoorden.

Dat de redenen niet helemaal kloppen, maakt niet uit. Ook het feit dat je geen functioneringsgesprekken hebt gehad, is niet van belang.

Die functioneringsgesprekken zouden van belang zijn geweest als je contract wegens slecht functioneren zou zijn opgezegd - in dat geval had je werkgever functioneringsgesprekken moeten voeren, en jou de kans moeten geven je prestaties te verbeteren. Maar hier is geen sprake van opzeggen, hier is slechts sprake van niet verlengen.

Dus nee: juridisch gezien kun je hier niets mee. Je contract verloopt, punt uit.
Cryofiel
12 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Een tijdelijk contract is exact dat: Tijdelijk. Je kan na het aflopen van het contract geen aanspraak maken op 'rechten'. Eigenlijk hoeven ze jou helemaal niet te vertellen waarom het contract niet verlengd wordt..

Toegevoegd na 56 seconden:
Zie nu dat dat niet expliciet je vraag beantwoordt. Dus nee, hier kan je niets meer mee. Je ka je ogen open houden of het bedrijf soortgelijke vacatures opent en daar op solliciteren.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het contract loopt af van rechtswege, je kunt hier dus helaas niets meer mee....