Kan je als onderneming nog 19% btw van de actieprijzen van mediamarkt aftrekken?

Dus als mediamarkt de btw vrije dagen heeft, dat je er nog eens 19% eraf kunt halen, aangezien de btw vrije dagen een andere woord is voor 19% korting.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Wetgeving
2K

Het beste antwoord

Uiteraard.

Er mag in Nederland geen artikel verkocht worden of er moet BTW over voldaan worden, dat mediamarkt 19% korting is een ander ding.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
paulus811
12 jaar geleden
MM geeft geen 19% korting, maar 19/119 * de verkoopprijs.

Andere antwoorden (5)

Ja, dat kan omdat de Mediamarkt nog steeds 19% BTW betaalt over de prijs die ze nu met een winkelkorting van 19% geven.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
paulus811
12 jaar geleden
de korting is NIET 19% maar 19/119 van de verkoopprijs, 19% zou 19/100 zijn.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik heb het wat ongelukkig opgeschreven, maar ik bedoel uiteraard dat ze BTW betalen over het bedrag met korting, hoeveel dat dan ook is.
paulus811
12 jaar geleden
Ach, ik ben niet boos ;-) En ik weet dat jij weet hoe het zit met de MM korting...
Ja.

De mediamarkt geeft namelijk 19% korting. Ze zijn namelijk verplicht om BTW te bereken, en dat doen ze dan ook.

Dus als bedrijf kun je die 19% alsnog aftrekken, je hebt namelijk over je aankoop (met 19% korting) alsnog 19% btw betaald. En die trek je af.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Die btw korting is alleen om de actie een naam te geven. De fiscus is echt niet zo gek dat ze de MediaMarkt vrijstellen van btw tijdens deze dagen. Je betaalt gewoon btw en MM draagt dat ook gewoon af. Het bedrag aan btw is alleen iets lager omdat de verkoopprijs lager is, maar die is altijd inclusief btw. Als ondernemer mag je die gewoon aftrekken, mits de nota op naam van je bedrijf staat.

En het blijft een niet weg te krijgen misverstand dat de korting 19% is, die is namelijk maar (ongeveer) 16% (19/119 van de verkoopprijs).
12 jaar geleden
Ja hoor, maak je maar geen zorgen.
Je krijgt 19% korting alleen dat wordt dusdanig slim verrekend dat je uiteindelijk onder de streep maar een korting van 15,7% overhoud, maar hier zit de btw gewoon in.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja natuurlijk.
De zgn. BTW-vrije acties van Mediamarkt houden niet in dat je geen BTW betaald.
Je krijgt gewoon 19% korting op de normale verkoopprijs maar je betaald wel degelijk 19% BTW over deze aankoop.
Mediamarkt doet alsof je geen BTW betaald.
Goed beschouwd is dit misleiding.
Het is een bedrijf wettelijk absoluut niet toegestaan geen BTW in rekening te brengen.
Zij kunnen dan wel zeggen dat u geen BTW betaald maar dit is bedrog.