Waarom is draagmoederschap niet legaal in Nederland?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Wetgeving
1.6K

Het beste antwoord

Draagmoederschap is zowel in België als Nederland nog niet wettelijk geregeld. Het is echter niet "illegaal". Enkel commercieel draagmoederschap is illegaal.
Draagmoederschap uit idealisme is dus noch legaal en noch illegaal.

De reden waarom er nog geen wettelijke regeling is, is omdat het om een vrij nieuw concept gaat. In België is men aan het werken aan wetgeving voor de "legalisering" van het draagmoederschap.

In de wet staat immers dat de vrouw die een kind baart, automatisch als moeder van het kind beschouwd wordt. Dit om bv. "onderschuiven" te vermijden. Je mag dus niet doen alsof een kind, gebaard door een andere vrouw, je eigen kind is.

Momenteel kan niet-commercieel draagmoeder door een wat kromme procedure waarbij de draagmoeder afstand doet van "haar" kind, waarna de wensmoeder vervolgens het kind dient te adopteren. Het kind staat dus officieel vermeld als adoptiekind.

Wanneer draagmoederschap gelegaliseerd wordt, of beter gezegd "juridisch erkend" wordt, wordt het statuut van zowel draagmoeder als wensmoeder als kind erkend. De rechten zullen dus anders zijn. Een draagmoeder zal dan niet zomaar aanspraak kunnen maken op het kind en de wensmoeder zal haar verplichtingen t.o.v. het kind moeten nakomen bv.

Afin, zeer uitgebreide materie met zeer veel juridische en diep-menselijke aspecten waar behoorlijke wetgeving rond geschreven moet worden. Maar, men is ermee bezig.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Het is legaal, áls je het op de legale manier uitvoert natuurlijk.

''Draagmoederschap gaat gepaard met zeer ingewikkelde juridische processen. De juridische obstakels verdienen daarom eveneens een grote aandacht. Om het kind uiteindelijk een wettig kind van de wensouders te laten zijn zijn vele afspraken nodig en zal bijvoorbeeld een adoptieprocedure geregeld moeten worden.''

Doordat er dus juridische processen nodig zijn, is het niet illegaal.

Meer info onderandere vind je in de bron.