wat zijn de regels voor een mes schede? nou hoorde ik da je minimaal 3 stappen moet doen om een

Ik heb en mes waar ik een schede voor wil laten maken.
nou hoorde ik da je minimaal 3 stappen moet doen om een mes uit de schede te halen om hem legaal bij je te mogen dagen.
klopt dit?
en zo niet wat zijn hier de regels over?

ik zal hem voornamelijk bij me dragen als ik de bossen in te ga om te hiken.
het gaat om dit mes:
Blade length: approx. 14 cm
Total length: approx. 28 cm
Hilt length: approx. 14 cm

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Wetgeving
1.1K

Antwoorden (3)

Het is niet toegestaan voor personen jonger dan 18 jaar om een vast mes bij zich te hebben of aan een persoon jonger 18 jaar een vast mes te geven. Ook boven de 18 jaar mag je vaste messen niet dragen of makkelijk kunnen pakken, je mag ze wel goed opgeborgen bijvoorbeeld in je rugzak bij je hebben.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dit is een mes die onder de volgende regel valt:
"- Voorwerpen waarvan, gelet op hun aard of omstandigheden waaronder zij worden aangetroffen, redelijkerwijs kan worden aangenomen dat zij voor geen ander doel bestemd zijn dan om letsel aan personen toe te brengen of te dreigen - en die niet onder één van de drie andere categorieën vallen."
http://www.knivesandtools.com/nl/info/messen-wetgeving.htm

Dus vergelijkbaar met een honkbalknuppel of keukenmes.

Je mag deze voorwerpen slechts bij je dragen als er een logisch verband tussen voorwerp en activiteit is.
Die 3 stappen zijn om er zeker van te zijn dat ze goed opgeborgen zijn.
Stel in een holster onder je jas: Jas openen, holster openen, mes pakken. (=3 stappen)
Maar ga je daarna is anders doen de hiken, dan dus eerst het mes thuis opbergen.
Ga je naar de stad, dan maakt het niet uit wat voor een holster je eromheen hebt.

Toegevoegd na 7 minuten:
Wetten/regels over holsters bestaan volgens mij niet.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je mag een mes gebruiken als het niet groter is als je hand en als je het als bijv fruit gaat snijden te gebruiken, dus niet ter zelfverdediging.