Mag je moedermelk verkopen?

Is het in Nederland verboden of toegestaan om moedermelk te koop aan te bieden/te verkopen? Ik ben niet op zoek naar meningen over de ethische kant van de zaak, maar simpelweg of het juridisch is toegestaan, danwel verboden.Wordt het überhaupt expliciet benoemd in wetgeving?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Wetgeving
2.7K

Het beste antwoord

In Nederland geldt dat iets is toegestaan totdat het verboden wordt. Dit wordt in vaktermen ook wel het legaliteitsbeginsel genoemd.

In de wet heb ik niets terug kunnen vinden over een verbod op het verkopen van moedermelk. Dit betekent dus dat de verkoop van moedermelk niet verboden is.

Je zou ook eens hier kunnen kijken trouwens: http://moedermelknetwerk.nl/
Bronnen:
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Leuke vraag!. Ik denk niet dat er in de wet specifiek iets over verkoop van moedermelk staat. Het valt misschien onder dezelfde wet als sperma(donor).
Het zijn allebei lichaamseigen producten.
In Engeland mag het wel! Er is een moeder die haar overtollige moedermelk via internet verkoopt:

http://www.hln.be/hln/nl/38/Je-Kinderen/article/detail/1116824/2010/06/10/Mama-verkoopt-overschot-aan-moedermelk-op-internet.dhtml

Toegevoegd na 4 minuten:
Ook hier gebeurt het, maar of het wettelijk mag?
Een Londense ijszaak mag geen ijs meer verkopen van moedermelk.

http://frontpage.fok.nl/nieuws/216400/1/1/50/dj-100-procent-nl-verkoopt-eigen-borstvoeding.html
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je mag moedermelk wel weggeven (waarvan een mooi voorbeeld is gegeven) maar niet verkopen. Dan valt moedermelk onder de Warenwet en voldoet niet aan hygiëne-eisen.