kan je als je wettelijk gezien niks mag bijverdienden door een uitkering aan een spaarprogramma meedoen?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Wetgeving
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hoezo mag je niks bijverdienen?
teusvh
12 jaar geleden
Of bedoel je dat je niks WILT bijverdienen, omdat dat geheel of gedeeltelijk wordt verrekend met je uitkering?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het is gewoon een vraag ik ben 14 hoor...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je mag zoveel bijverdienen als je wil, als je een uitkering hebt. Alleen wordt dan je uitkering lager.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
maar dan verdien je uiteindelijk dus niks?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Jawel, je hebt dan je inkomen van je werk.
Iemand die om wat voor reden niet kan werken, bv ziekte of geen baan kunnen vinden heeft recht op een uitkering. Als je zelf je geld kan verdienen dan heb je geen uitkering nodig.
Iedereen die werkt , geeft een deel van zijn salaris af, dit zijn belastingen. Van dat geld worden oa uitkeringen betaald.
Je snapt wel dat mensen die werken en dus een deel salaris kwijt zijn aan de belasting, wel willen dat dit eerlijk gebruikt wordt en alleen voor mensen die het echt nodig hebben.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Juist Durnstic en omdat de vragensteller 14 jaar is kan ik me voorstellen dat het dan nog allemaal niet duidelijk is.
Net als dat mijn jongste zoon, niet snapte dat mijn geld wel eens op was, want dat kan je toch zo uit de muur halen met een pasje ;)

Het beste antwoord

Als je het hebt over een uitkering waarbij je "niet mag bijverdienen", heb je het waarschijnlijk over de Bijstand (WWB). Elke uitkering heeft zijn eigen regels, en voor werkloosheidsuitkeringen en arbeidsongeschiktheidsuitkeringen hangt het heel erg af van de uren waarover je WW ontvangt respectievelijk het arbeidsongeschiktheidspercentage, en vindt een verrekening plaats wanneer je verdient boven een bepaalde grens in verhouding tot de (hoogte van) de toegekende uitkering.

Voor de Bijstand (WWB) geldt dat in principe alles wat je verdient, van de uitkering wordt afgetrokken.

Het wel of niet mogen "bijverdienen" is eigenlijk een verkeerde voorstelling van zaken. De uitkering moet namelijk aanvullen tot de norm die door de overheid is vastgesteld als het minimale bedrag om in je eigen levensonderhoud te kunnen voorzien. Bedenk dat Bijstand geen verzekering is, maar een vangnet. Voor WW of WIA geldt dat mensen daar premie voor betaald hebben zolang zij gewerkt hebben, dat maakt dat zij bij werkloosheid of arbeidsongeschiktheid verzekerd zijn voor deze voorziening. Bijstand krijg je als je niet verzekerd was voor welke uitkering dan ook: het is dus het laatste vangnet, voor mensen die anders gewoon op straat zouden staan. De overheid voorziet dan in een minimuminkomen, maar alles wat iemand zelf kán verdienen, hoeft de overheid niet bij te springen. Als iemand dus 200 euro per maand kan verdienen en de bijstandsnorm is 870 euro (zal zoiets zijn tegenwoordig, inclusief toeslag?) dan krijgt die persoon 670 euro. Het verschil tussen het inkomen en de bijstandnorm dus.

Er gelden wel uitzonderingen voor wat aangemerkt wordt als inkomen. Huur- en zorgtoeslag bijvoorbeeld, of een bedrag dat je ontvangt als vergoeding voor bepaalde ziektekosten, telt niet als inkomen. Ook een onkostenvergoeding voor vrijwilligerswerk telt niet als inkomen, en de eerste zes maanden dat iemand werkt, mag 25% van het loon worden vrijgesteld, tot een maximum van 190 euro per maand. Inkomsten uit zo'n spaarprogramma kun je niet echt zien als loon (er wordt bijvoorbeeld ook geen loonbelasting over betaal) dus misschien dat het dan gezien wordt als een onkostenvergoeding voor vrijwilligerswerk. De maximum vrijwilligersvergoeding is op dit moment zo'n 100 euro per maand.

Ik heb geen idee dit inderdaad als onkosten voor vrijwilligerswerk wordt gezien. Lees in de bron welke inkomsten verder nog kunnen worden vrijgelaten in de berekening van de hoogte van de uitkering (art. 31).
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Ja, dat mag . Tot een bepaald bedrag, al weet ik zo snel niet hoeveel dat is.

Toegevoegd na 5 minuten:
Via onderstaande link kan je bekijken wat wel en/of niet toegestaan is.

http://www.weethoehetzit.nl/
jc54
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Die site geeft geen antwoord op de vraag.
Vraagsteller kan beter op de site van zijn/haar uitkeringsverstrekker kijken voor de regels, want het scheelt nogal per uitkering of het mag, en zo ja wat dan het maximaal vrij te laten bedrag is (dus hoeveel je mag bijverdienen) en hoe lang dat mag (want soms mag dat maar x tijd).