Is deze automatische incasso wel geldig?

Ik heb net een dvd gekocht bij omroep Max en heb daarbij gebruik gemaakt van de automatische incasso. Nu moest ik alleen de naam van de rekeninghouder (ik dus) en de rekeningnummer opgeven en halen het er dan vanzelf af. Maar dit kan toch nooit geldig zijn, zonder een handtekening of iets dergelijks van mij die zij hebben? Ik zou namelijk ook de naam van mijn buurman en zijn rekeningnummer op kunnen geven, want ik weet dat hij een man is van 80 jaar die bijna nooit naar zijn afschriften kijkt (in theorie dan natuurlijk). Kan iemand mij uitleggen hoe dit zit?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Wetgeving

Het beste antwoord

Nee, zo'n machtiging is niet rechtsgeldig. Toch voeren banken zo'n eenmalige incassomachtiging probleemloos uit. Ze gaan pas iets controleren als een gedupeerde klant zich meldt.
Pieter2011
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bedankt. Het is dus een systeem gebaseerd op vertrouwen.
Pieter2011
12 jaar geleden
Nou, vertrouwen...? Naar mijn idee zou het verboden moeten worden, want het werkt fraude in de hand. Nu kan (zoals je zelf al aangeeft) iedereen die over een naam en bankrekeningnummer beschikt, op dat soort sites bestellingen doen op andermans kosten. Dat gebeurt ook vaak! Daarom moet je goed je afschrijvingen bewaken. Te gek voor woorden vind ik het, dat dat zomaar kan.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Met vertrouwen bedoel ik dus dat je er maar van uit moet gaan dat mensen er geen misbruik van maken, maar zoals jij zegt gebeurt dat toch. Het is denk ik wel een reden waarom transacties goedkoper kunnen, omdat er geen extra 'beveiligingen' moeten worden toegepast, maar naar mijn idee ging dit veel te eenvoudig om makkelijk fraude te plegen.
Pieter2011
12 jaar geleden
Banken werken mee aan iets wat wettelijk geen draagvlak heeft. De reden is, denk ik, dat veel van hun klanten (bedrijven dus) het wel handig vinden om de betalingsdrempel zo laag mogelijk te maken. Raar toch dat banken het risico van dat soort incasso's bij de klant leggen door ze niet te controleren? Ik moet als klant dus zelf in de gaten houden of er geen misbruik van mijn rekening wordt gemaakt. Volgens mij is dat nou juist de taak van een bank!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik vind het maar al te makkelijk dat ik op een website even mijn naam en rekeningnummer kan invullen en dat ik dan een automatische incasso kan doen. Oftewel, niet alleen bedrijven willen dit, ook particulieren. Als er genoeg over geklaagd wordt dan gaan banken dit wel controleren. Maar dat is dus niet het geval.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
In principe hoort dit natuurlijk niet te kunnen dat je op deze manier een product koopt.Er zou namelijk om geld over te maken via je bank een doorlogging moeten zijn.Waarbij jij via een paswoord of code hiermee akkoord gaat.Op de manier die zij hier handhaven kunnen onbevoegden "zomaar"geld van een ander zijn rekening overmaken.