Wat zijn mijn rechten als mijn mobiele telefoon op school wordt ingenomen?

Als ik bijv. om 1 uur vrij ben, maar ze willen hem pas om 5 uur teruggeven. Wat is dan mijn recht hierin?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Wetgeving
3.2K

Het beste antwoord

Jou recht is dan om om 5 uur naar school te gaan om het op te halen. Inname van een mobieltje doen ze niet zomaar, dan heb jij je niet aaan de regels van de school gehouden. Het inhouden is dan een vorm van straffen. Dat is niet bedoelt om jou een plezier te doen.

VOlgende keer beter nadenken.

Toegevoegd na 26 minuten:
Overigens is de letter van de wet in deze grijs; DIscussie en interpretatie zijn hier mogelijk; Ik heb geen rechterlijke uitspraak over een dergelijke situatie gezien. Wel deze discussie gevonden: http://rechtenforum.nl/forum/thread/p/165777?sid=476e6dac44ee181b84baec155dacd55a/

Toegevoegd na 27 minuten:
De raad voor het voortgezet onderwijs is overigens duidelijk dat dit wel mag: http://www.vo-raad.nl/ledenservice/vo-juridisch/mag-de-school-mobiele-telefoons-innemen

Toegevoegd na 28 minuten:
Mag de school mobiele telefoons innemen?

Bij de beantwoording van deze vraag geldt allereerst hetzelfde advies als bij “Bevoegdheden van de schoolleiding in verband met veiligheid en kwaliteit” is gegeven. Als de school het vanuit het oogpunt van kwaliteit wenselijk vindt de mobiele telefoon van een leerling in beslag te kunnen nemen, leg deze maatregel dan vast in de schoolgids of leerlingenstatuut. Hiermee is de maatregel kenbaar voor iedereen.

Dit betekent nog niet dat vervolgens in alle gevallen de mobiele telefoon ingenomen kan worden. Er moet eerst een belangenafweging worden gemaakt. Afhankelijk van het soort school wordt dan bezien of de inname redelijk is. In het openbaar onderwijs kijkt men of volgens de algemene beginselen van behoorlijk bestuur, zoals de eisen van proportionaliteit, doelmatigheid, noodzakelijkheid en zorgvuldigheid, de maatregel is toegestaan. In het bijzonder onderwijs kijkt men of de privaatrechtelijke normen van proportionaliteit, subsidiariteit en redelijkheid en billijkheid de maatregel toelaten.

Een dilemma kan zijn hoeveel dagen men een mobiele telefoon mag innemen. Een mobiele telefoon vijf dagen innemen is al snel een te zware maatregel. Een leerling kan immers veel last hebben van het feit dat hij zijn mobiele telefoon kwijt is. De maatregel moet wel evenredig zijn met de ernst van de overtreding. Men kan hierbij denken aan hoe vaak de leerling al in strijd met de schoolregels zijn mobiele telefoon heeft gebruikt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Naar mijn mening is dat onrechtmatig.
Een school mag je wel regels opleggen op het terrein van de school of in de school maar hun bevoegdheid strekt zich niet daar buiten.
Ze kunnen je dus wel verplichten je mobiel in te leveren bij het betreden van het terrein.
Je mag bij het verlaten van de school je rechtmatig eigendom weer terug eisen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wat Jelle zegt is niet correct.
Toevallig was er 2 weken geleden een gigantische ruzie tussen een klasgenoot en een leraar van mij. De klasgenoot weigerde zijn telefoon te geven, omdat de school wettelijk gezien geen "voor de school" strafbare feiten mag straffen. Hier ontstond een grote discussie door waardoor zelfs de regels zijn verandert.

Omdat er zoveel ophef over was kwam zelfs de directeur in ons lokaal om uit te leggen hoe of wat en hij zei dit:
Een school mag geen eigendom van de leerlingen innemen omdat dat tegen artikel ...(Vergeten) van het wetsboek ingaat. Daarom word het gebruik van een telefoon tijdens de les voortaan bestraft met corfee.

Wettelijk gezien kan jij dan een aangifte indienen tegen de school.