Als je wordt aangehouden en je belandt voor een bepaalde tijd (2 weken of maanden) in de gevangenis, kun je dan ontslagen worden?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Wetgeving
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Goeie vraag Dounja, ik denkt het wel. Maar daar heb je niet veel aan:)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
je hebt toch niks misdaan dounja??
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als je toevallig gevangenenbewaarder bent, dan zal het misschien nog wel meevallen :)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@Werk, nee hoor :-). Zag net een voorstukje van een of ander programma waarin mensen voor maximaal 4 maanden de gevangenis in gingen. En toen vroeg ik het me af...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
goed zo je moet wel braaf zijn in deze tijd hahaha
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik zie al cadeautjes onder de boom liggen, dus volgens mij zit dat wel goed... :-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
En je weet zeker dat daar niet de naam van je kinderen op staat?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Op sommigen wel C4th, maar ik heb ook mijn naam gelezen... :-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
wat heb je misdaan? of ben je zomaar aan gehouden?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@frans: zie andere reacties...

Het beste antwoord

Als je je werkgever niet volledig (en eerlijk) op de hoogte houdt van je reden van afwezigheid, dan kan dat blijkbaar niet. Anders wel.

Dit vond ik online:
"Een werknemer, die twee maanden in de gevangenis zit, wordt op staande voet ontslagen. Normaal is gevangenisstraf geen reden tot ontslag, maar omdat de werknemer zijn baas niet had ingelicht over de straf, vond de kantonrechter het ontslag op staande voet gegrond.

Ziek

De werknemer was op 1 september jl. als poederspuiter in dienst getreden en al op 31 oktober 2007 meldde hij zich ziek. Op uitnodigingen om het werk weer te hervatten werd niet gereageerd. Ook gaf hij geen gehoor aan de oproep om bij de bedrijfsarts te komen.
Geweldsdelict

Na nog een aantal vergeefse pogingen om met de werknemer in contact te komen, hoorde de werkgever op 5 december 2007 van de politie dat hij in hechtenis zat, 'wegens een geweldsdelict in de privésfeer'. Daarop ontsloeg de werkgever de werknemer per brief op staande voet.

De werknemer verzette zich tegen het ontslag op staande voet. Volgens hem blijkt uit de jurisprudentie dat noch op overtreding van controlevoorschriften, noch op voorlopige detentie, ontslag of ontbinding volgt.
Aanvullende omstandigheden

De kantonrechter in Zutphen gaf hem daarin gelijk, maar omdat er sprake was van aanvullende omstandigheden, ontbond hij de arbeidsovereenkomst toch. Hij verweet het de werknemer met name dat hij zijn baas niet tijdig inlichtte over de reden van zijn afwezigheid en de duur ervan. Ook de korte duur van het dienstverband en de strubbelingen rond werkhervatting waar hij geen verklaring voor had, telden mee."

http://www.penoactueel.nl/arbeidsrecht/werknemer-ontslagen-tijdens-gevangenisstraf-450.html
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Normaal is gevangenisstraf geen reden tot ontslag...
Dit wilde ik weten. Bedankt!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Graag gedaan.

Andere antwoorden (2)

Als je baas niemand in dienst wil met een strafblad dan kan dat zeker.
Ligt er ook wel een beetje aan wat de aanklacht is maar het is wel mogelijk.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
dat kan maar hoeft niet.

stel je werkt op een school als leerkracht en je moet zitten omdat je iemand hebt aangerand (rest van tijd die je mogelijk moet zitten krijg je voorwaardelijk onder een proeftijd)

denk dat de koffertjes echt wel gepakt kunnen worden als de baas erachter komt.

is het voor het uitzitten van boetes die zijn opgelopen kan het wat anders zijn, maar zal het ook afhankelijk kunnen zijn van de functie.