Krijg je bij TBS een in verhouding kortere gevangenisstraf dan met TBS?

Dan bedoel ik dus de tijd dat je echt in de gevangenis zit, dus dat een TBS'er nog niet in de TBS kliniek zit. Is de gevangenisstraf dan langer zonder TBS of is die even lang?

Toegevoegd na 31 minuten:
de vraag moet natuurlijk zijn: 'Krijg je bij TBS een in verhouding kortere gevangenisstraf dan zonder TBS(alleen gevangenisstraf)

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Wetgeving
1.1K

Het beste antwoord

Wanneer je tbs krijgt, is er vastgesteld dat je minder toerekeningsvatbaar bent d.m.v. een (psychologische) test. Wanneer de rechter met deze uitkomst een straf op legt, zal hij dus rekening houden dat je minder toerekeningsvatbaar bent. Dit kan dus resulteren in een lagere gevangenisstraf dan "normale" mensen. Omdat je alsnog een groot gevaar voor de samenleving kan zijn en/of je psychische aandoening behandeld moet worden, geeft de rechter doorgaans een tbs straf bovenop de gevangenisstraf, daar kan dwangverpleging aan toegevoegd worden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

TBS is vaak voor onbepaalde tijd.
Sommige mensen weigeren TBS omdat de straf dan in praktijk korter is.

Toegevoegd na 45 seconden:
Onbepaald=niet van te voren vastgesteld.... Dus niet dat je levenslang hebt
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een terbeschikkingstelling wordt door de rechtbank als maatregel opgelegd. Hier is niets aan te weigeren maar ben je verplicht om deze maatregel te ondergaan. Een verdachte kan wel weigeren om mee te werken aan een psychologisch onderzoek al dan niet door het PBC (Pieter Baan Centrum) om op die manier een TBS te voorkomen. Ook is er bepaald dat iedere twee jaar (soms per jaar) bekeken moet worden of de maatregel moet worden gecontinueerd.
Dat is per geval afhankelijk.

Van belang is in hoeverre de aandoening verantwoordelijk is voor de daad, is de daad verricht door de aandoening is het mogelijk dat de rechter geen straf oplegt maar een TBS.

Wordt de dader behandelt voor een aandoening die verantwoordelijk is voor zijn daad (weigeren van medicatie bijvoorbeeld) kan de rechter gewoon de maximale straf opleggen in combinatie met TBS om de dader voor langere tijd aan de maatschappij te onttrekken en de dader laten inzien dat een behandeling noodzakelijk is.

Tussen deze twee uiterste is alles mogelijk en ter beoordeling van de rechtbank / gerechtshof.