Mag iemand mijn naam openbaar op internet plaatsen en mij zwart maken?

Iemand heeft mijn naam voluit op hyves staan. Zelf heb ik alles op privé, en ook mijn facebook en twitter zijn niet openbaar. Mag zij mijn naam voluit op haar hyves zetten (dus voornaam en achternaam)? En is het toegestaan om iemand met naam en toenaam zwart te maken? Ook heeft ze toen op haar hyves gezet 250 euro te bieden aan diegene die haar mijn adres kon geven, mijn straatnaam stond hier ook bij. Hier heb ik een getuige van (anders zou ik er zelf ook niks vanaf weten), en kan ik hier iets aan doen?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Wetgeving
15.1K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Komt je toevallig uit Maarssen? Dan zijn je gegevens makkelijk te achterhalen d.m.v. verschillende profielsites en een beetje creatief google-en... (Ik zal ze hier maar verder niet posten haha :P)
P.S. het google-en koste me max. 5 minuten
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nee, ik kom niet uit Maarssen haha. zelf heb ik al op mijn naam gegoogled, maar er komen verder geen bijzondere resultaten uit, behalve mijn account op twitter, die dus op privé staat. Met alleen mijn naam kunnen ze ook mijn adres niet achterhalen, zie ik.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
okee, dan zit dat prima.. ik heb natuurlijk geen gegevens over je, maar mensen die iets meer over je weten zouden misschien wel meer kunnen vinden op internet. Kijk dus vooral uit met wat je op internet zet.
Ik heb enkel gegoogle-ed op je gebruikers naam van GV en een selectie gemaakt voor pagina's uit NL.. Daar kwam meerdere profielen uit (+/- 3 a 4).. hyves, facebook p2p etc..

Antwoorden (7)

Het lijkt mij tegen de regels om iemands voor- en achternaam te noemen zonder toestemming van de betreffende persoon. Helemaal erg is dat diegene je adres erop zette. Als het echt uit de hand dreigt te lopen zou ik er misschien voor kiezen hem/haar aan te klagen?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
meld direct op hyves ..daar gaat ze uitzoeken wie doet dat ..want die degene wie doet dat moet e-mail adres opgeven dus...en dat doet iemand wie ken jou heel goed.... iemand wie is jaloers op jou en jou wil zwart maken...als je open die site waar staat jou naam en achternaam onder kan je zien blokkeren die persoon of melden misbruikt...doe melding..sterkte en succes
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Naam en adres op internet is niet zo erg. Zwartmaken is echter verboden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dus mensen mogen mijn naam en achternaam én adres plaatsen met alle gevolgen van dien? Maandag wordt sowieso aangifte gedaan tegen diegene en partner, maar dan van andere dingen, maar dit mag de politie dan ook even onderzoeken. Heb van alles printscreens gemaakt dus alle bewijzen heb ik liggen. Er word zelfs door een ander persoon op gereageerd met 'ik zal wel even op bezoek gaan ;)'
voor en achternaam is strafbaar
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het feit dat jouw personalia tentoon gesteld wordt op hyves, ben ik niet zeker van of dit in strijd is met de wet. Het zwart maken van jou eer of goede naam is zeker een strafbaar feit.

Art 261 Sr bepaalt dat iemand zich schuldig maakt aan smaad(schrift), als hij:

Opzettelijk iemands eer of goede naam aanrandt, door telastlegging van een bepaald feit, met het kennelijke doel om daaraan ruchtbaarheid aan te geven. Al dan niet door middel van een geschrift of afbeelding dat in of op een openbare plaats tentoon wordt gesteld (dus ook op internet!).

Art 262 Sr bepaalt dat iemand zich schuldig maakt aan laster, als hij:

Het misdrijf smaad(schrift) pleegt, wetende dat het te last gelegde feit in strijd met de waarheid is.

Ter verduidelijking:
Als iemand dus jouw eer of goede naam aanrandt (al dan niet op schrift of afbeelding) en het te last gelegde is in strijdt met de waarheid, dan kun je aangifte doen tegen deze persoon voor laster.

Tot slot:
Het is uiteindelijk de Officier van Justitie die bepaald of er een strafrechtelijke vervolging zal plaatsvinden bij de politierechter of de meervoudige strafkamer, of dat hij de zaak seponeert (verwerpt). Ook kan hij een zogeheten transactie opleggen tegen de verdachte, dat is een boete zonder tussenkomst van de rechter.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nee dit mag niet, immers ben jij nu dus ook bedreigd omdat een persoon jouw naam genoemd heeft, dit is samenzwering op een openbare plek, laster tegen jou en bedreiging.

Inderdaad aangifte doen bij de politie en bij hyves, laat de printscreens zien als bewijs.

Ik snap niet waarom een persoon dit zou doen, het verteld meer over die persoon dan over jou.
Is het tegenwoordig niet zo dat als jouw pagina's op prive staan dat jij er bij hun ook niet in kan kijken? Of heb je die gegevens van iemand anders?

Hoe dan ook....niet wachten en nu meteen nog aangifte doen, stelletje zielepieten zijn het die zich vervelen.

Sterkte ermee
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Iemand anders heeft hier printscreens van gemaakt, diegene zou dus eventueel ook kunnen getuigen. Maandag staat een afspraak om half 3 bij de politie (terwijl ik afgelopen dinsdagavond al gebeld heb naar ze ivm met huisvredebreuk en bedreiging!) dus dit gaat zeker mee naar de politie. Bedankt voor je antwoord.
Als ik u was zou ik hier serieus werk van maken! Dit is niet zomaar iets. Kunt u er mischien een reden voor bedenken waarom dit persoon uw adres wil weten? Heeft u mischien conflicten gehad met dit persoon?
Voor u dit persoon mogelijk aanspreekt is het mischien verstandig om inderdaad u bewust te zijn van uw rechten. Als iemand u zwart maakt (en al helemaal publiekelijk) is dat natuurlijk zeer beledigend en openlijk anderen aan een adres vragen op zo'n manier kan zelfs opgevat worden als een bedreiging! Het lijkt mij verstandig om contact op te nemen met een jurist (gratis) en uitgebreid uw situatie uit te leggen. Als die jurist adviseert aangifte te doen wegens bedreiging zou ik dat ook zeker doen! Zo'n situatie kan behoorlijk uit de hand lopen.
Veel succes!