Heb je auteursrecht op een mensennaam?

Soms is het zo dat je zelf een naam verzint voor je kind. Een naam die totaal niet bestaat maar wel bij iedereen mooi in de oren klinkt en bij nader onderzoek geen betekenis in een geschreven taal heeft. Bestaande uit een combinatie van of gewoon uit de lucht. Mag iedereen die de naam van jou kind mooi vindt zomaar z'n kind die naam geven? Dus jouw 'idee' eigenlijk kopiëren?
Mensen die een unieke naam verzinnen voor hun kind zonder dat het als een scheldwoord klinkt of een negatieve betekenis heeft in een bepaalde taal die willen graag een unieke naam hebben die dus niet iedereen heeft. Niet iedereen vindt het leuk om de zoveelste te zijn met de naam. Kun je de naam misschien ook vastleggen net als bij een naam van een bedrijf?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Wetgeving

Het beste antwoord

Namen mag je gewoon kopiëren om je eigen kind ook zo te noemen. Het is namelijk ontzettend moeilijk omdat vast te leggen en te controleren, wereldwijd. Omdat een klein detail anders al een verschil maakt.
Een voorbeeldje: Maria kan je schrijven als Maria, Mariah, Marija enzovoort.

Weer wat anders is dat ze bij de gemeente je naam niet goedkeuren. Dus je noemt je kind Ber10, op deze schrijfwijze. In veel landen is dat niet toegestaan.

Wat je wel kan doen is je naam beschermen als merknaam. Dat heeft onder andere Miley Cyrus gedaan. Dat wil dus zeggen dat niemand die naam mag gebruiken als merk.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

De namen van mensen zijn vrij. Het enige wat een probleem kan geven is de burgerlijke registratie waar nog wel een paar dingen vast gelegd zijn waar aan een naam moet voldoen. Maar als verzinner van een naam kun je geen geld verdienen ook niet vastleggen. Dus geen auteursrecht.
ronron1212
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bedankt voor de reactie, dat is duidelijk heel jammer dat men je naam eigenijk gewoon mag stelen om het zo te zeggen. Het gaat niet om het geld maar meer om het feit dat het je eigen creatie is en toevallig bij veel mensen in de smaak valt..
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hoe kan het dan, dat jaren geleden, een zekere meneer Touran uit Turkije een bom duiten heeft gekregen omdat Volkswagen een model met die naam uit bracht ?
ronron1212
12 jaar geleden
Dat is toch geen mens een auto
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
LEZEN !!!!!!
er WAS/IS een zekere meneer Touran, deze heeft bij Volkswagen bezwaar gemaakt dat ze een model met ZIJN NAAM op de markt brachten.
met gevolg dat hij een behoorlijk bedrag kreeg van Volkswagen.
zo duidelijker ??
ronron1212
12 jaar geleden
LEES HET GING HIEROM DE NAAM VAN EREN AUTO NIET OM DIE VAN EEN MENS
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik dacht dat de ambtenaar van de burgerlijke stand alleen bestaande namen mag accepteren. Dus zelf bedenken is er niet bij.
ronron1212
12 jaar geleden
Nee er is meer je mag namen verzinnen maar er zijn wel regels
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@HappyBram: Heb jij een bron voor wat jij beweert over die rechtszaak tussen meneer Touran en de Volkswagen? Want dit klinkt mij als behoorlijke onzin in de oren.
Touran is een samenvoeging van TOURing sedAN. En dan hadden ze zeker ook een rechtszaak gekregen voor de Polo, omdat dat afkomstig is van de naam van een kledingstuk of een sport.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@ronron1212, stel je heet Albert Heijn en je wilt een kruidenierswinkeltje beginnen onder je eigen naam. Wat dacht je, dat er gebeuren zou?
ronron1212
12 jaar geleden
Dan heb je het niet over naamgeving van kinderen maar van een winkel of bedrijf en dat is weer heel iets anders
ik weet dat Namen via het merkrecht kunnen worden vastgelegd. Maar dit als persoon heb ik geen idee naar.
Maar alles wat we schrijven of verzinnen en uitgegeven staat automatisch kopierecht op, dus dan ook op een naam dan.

Groeten Ritchie