Mag je in reclame vermelden dat je goedkoper bent dan een bekendere winkel?

Heb vandaag ontdekt dat ik paar items verkoop dat een BV ook verkoopt.

Mijn prijs ligt stukje lager, mag ik daar reclame mee maken?

iets van: Gezien bij ..... aan €50, bij ons aan €35

Weet jij het antwoord?

/2500

in principe mag dat. Men noemt dit 'vergelijkende reclame'. Deze soort reclame mag echter niet misleiden, moet objectief zijn er mogen geen appels met peren worden vergeleken. Lees hieronder wat wel en niet kan. "Vergelijkende reclame: do's and don'ts Stel: u vindt uw product beter dan dat van de concurrent; of u wilt duidelijk maken dat u dezelfde kwaliteit biedt voor minder geld. Mag u dan een advertentie plaatsen waarin uw product – uiteraard in gunstige zin - wordt vergeleken met dat van de concurrent? Het korte antwoord luidt: ja, dat mag. Het lange antwoord begint met: er schuilen een hoop adders onder het gras... Vergelijkende reclame De wetgever heeft vergelijkende reclame principieel willen toestaan, maar stelt daaraan een aantal strenge voorwaarden. De consument staat daarbij centraal. Als belangrijke voorwaarde geldt dat de consument niet mag worden misleid door onjuiste of onvolledige gegevens. Bovendien moet de consument in staat moet worden gesteld de juistheid van de vergelijking te controleren, door in de reclame alle informatie te vermelden die voor de aankoopbeslissing van belang is. Een andere voorwaarde is dat de reclame niet denigrerend mag zijn, en de goede naam van de concurrent en diens producten niet onnodig mag schaden. Samengevat: vergelijken mag, maar dit mag geen oneerlijk voordeel opleveren ten koste van de concurrent. Wat mag wel én wat mag niet? De grenzen tussen wat wel en niet mag, zijn niet altijd even duidelijk. Vooral als gebruik wordt gemaakt van humor kan er (iets) meer door de beugel. Let wel: de waardering voor een grapje kan per rechter verschillen. (...) De regels voor vergelijkende reclame kunnen niet worden omzeild door de concurrent niet te noemen. Voldoende is dat de reclame herleidbaar is tot de concurrent. (...) Mag het vergelijken van prijzen? Prijsvergelijking – in de praktijk het meeste gebruik – verdient extra aandacht. Prijsvergelijken mag, maar niet als u appels met peren vergelijkt. Ook moet duidelijk zijn op welke producten de vergelijking gebaseerd is, zonder essentiële informatie weg te laten. (...) Over vergelijkende reclame kan nog veel meer worden gezegd, maar waar het om gaat is dat vergelijkende reclame altijd kritisch moet worden getoetst voordat het middel wordt ingezet. De concurrent is vaak 'not amused' en zal een verbod en rectificatie kunnen vorderen bij de rechter wanneer de reclame niet aan de regels voldoet." Toegevoegd na 23 minuten: Dit zijn de Nederlandse regels.

Bronnen:
http://www.dezaak.nl/vergelijkende-reclame...

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord op die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100