Hebben deze borden juridische waarde?

In een woonwijk hier in de buurt zijn twee groepen met parkeervakken aangelegd. Bij beide groepen staat het bekende blauwe bord met de P. Maar het ene bord heeft een wit onderbordje met "alleen bewoners" en het andere bord heeft een onderbordje met "alleen bezoekers".

Hebben die onderbordjes enige juridische waarde? Kan je een bekeuring krijgen als je als bezoeker bij "alleen bewoners" gaat parkeren, of omgekeerd?

Er wordt overigens niet gewerkt met parkeervergunningen, en het is gewoon openbare weg.

bamibal
12 jaar geleden
in: Wetgeving
4.3K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik zou zeggen dat als er kan worden bewezen dat jij geen bewoner bent dat je een boete kunt krijgen voor fout parkeren. Geloof echter niet dat een politieagent hier tijd in gaat steken.
bamibal
12 jaar geleden
Ik vind het sowieso onduidelijk. Ik ben bewoner. Niet van de huizen die daar staan, maar toch.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ook nog eens ja. Bewoner waarvan?:p Er staat niet bij waar de parkeerplaats bij hoort.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je zou ook op zo'n bordje kunnen zetten: Alleen VW's.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik denk dat je het gewoon moet zien als een vriendelijk verzoek daar enkel te parkeren indien je daar woont o.i.d.
bamibal
12 jaar geleden
Dat denk ik ook.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
In dit voorbeeld wel, maar een vergelijkbaar bordje staat ook lans de A6. Onder het bord 130 staat een wit bordje met "19u-6u". Dat zal de politie denk ik niet als een vriendelijk verzoek zien. Het bord geeft dus waarschijnlijk wel een verplichting aan. of de politie dot gaat handhaven is een andere vraag, maar in geval van overlast niet ondenkbaar.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Zijn het bordjes die door de GEMEENTE geplaatst zijn, of zelfgemaakte bordjes van de bewoners ? De eerste hebben wel degelijk een juridische waarde, de tweede absoluut niet.
bamibal
12 jaar geleden
Ze zien er "echt" uit, dus het zal wel gemeente zijn. Maar dan nog vraag ik me af hoe zoiets gecontroleerd wordt. Bij bewoners kan ik me indenken dat het met een pas of via kenteken zou kunnen gaan, maar volgens mij wordt dat bij bezoekers lastig.

Het beste antwoord

Artikel 67 Reglement Verkeerstekens en Verkeersregels

1.Onder verkeersborden aangebrachte onderborden kunnen inhouden:

a. een nadere uitleg van het verkeersbord;

b. ingeval op een onderbord uitsluitend symbolen voorkomen: het verkeersbord geldt slechts voor de aldus aangeduide weggebruikers of het aldus aangeduide verkeersgedrag;

c. ingeval op een onderbord het woord "uitgezonderd" in combinatie met symbolen voorkomt: het verkeersbord geldt niet voor de aldus aangeduide weggebruikers of het aldus aangeduide verkeersgedrag.

2.Indien het beoogde verkeersgedrag wordt aangegeven door middel van teksten of tekens al dan niet in combinatie met symbolen, blijkt het beoogde verkeersgedrag uit het onderbord.

3.Symbolen op onderborden hebben dezelfde betekenis als die welke in bijlage 1 zijn opgenomen.

Onderborden kunnen dus alleen aangeven dat een bepaald bord geldig is voor een bepaalde groep bestuurders of een uitzondering maken voor overige bestuurders. Een beperking zoals een bord "Alleen bewoners" kan niet.

Behalve dat het lastig controleerbaar is wie een bewoner is en wie niet kan het juridisch ook helemaal niet.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Ja, die hebben juridische waarden. Net als van die blauwe bordjes, waar in het wit een kenteken staat.

In hoeverre men gaat controleren,... Wel hebben ze een lijst van kentekens van de bewoners.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
bamibal
12 jaar geleden
Maar iedereen kan zeggen dat hij bezoeker is.
bamibal
12 jaar geleden
- niet van mij, hoor...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+ van mij Minnetjes zijn onterecht, antwoord is niet volledig, het gedeelte wat er staat is wel goed. @bamibal Bewoners kunnen nimmer aangeven dat ze bezoeker zijn, het kenteken staat namelijk geregistreerd in die wijk / straat. Alle andere auto's kunnen wel aangeduid worden als bezoeker.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Deze borden zijn niet rechtsgeldig.
Dit moet geregeld zijn in het APV van de desbetreffende gemeente.

Indien geconstateerd wordt dat er niet voldaan wordt aan de verordening kan er inderdaad tegen opgetreden worden, bij APV is ook de hoogte van de boete geregeld.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nee, dat hebben ze niet.
Hier in de buurt staan ook op een paar plekken dergelijke borden. Het is een noodgreep van de gemeente om een oplossing te bieden voor een parkeerprobleem. Sommige mensen denken daardoor dat het niet toegestaan is om her of der te parkeren maar dat is niet het geval.
Er is niet op te handhaven maar geldt slechts als een soort leidraad.
Denk je maar even in: politieagenten zouden hiervoor dagelijks op stap moeten met een lijst van alle kentekens van bewoners in zo'n gebied, ik kan je vertellen: dat gebeurt niet.
Er zijn wel meer 'losse flodders' in verkeersborden-land. Zo heb je hier in de buurt het begrip 'schoolzone', daar is echter geen wetgeving voor zodat een ieder zich net zo kan gedragen als anders.
De straat en zijn parkeervakken zijn, tenzij anders aangegeven en uitgezonderd betaald parkeren, openbare ruimte, als je wegenbelasting betaald heb je ten alle tijde recht om daar te parkeren.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Beste Annigje Ik zou heel voorzichtig zijn met het geven van een dergelijk antwoord. Een schoolzone en zoals in dit geval het beperkt parkeren kan via een APV geregeld worden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Schoolzones zijn geen losse flodders.
Je rijgedrag dient aangepast te zijn aan de omgeving. In een schoolzone kun je dus niet zeggen dat je niet van de school wist en dus 50 bent gaan rijden. De wet houd rekening met eigen verantwoordelijkheid. De trend in uitspraken van rechters is dan ook niet de letter van de wet volgen, maar het doel dat de wet móet bereiken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@thedbn en broeder: over die schoolzone: vertel mij dan maar aan wat de wettelijk toegestane snelheid is in een schoolzone.
Feit is dat 'de schoolzone' in de wet niet bestaat. Wat overigens niet inhoudt dat je je verkeersgedrag er niet op aan hoeft te passen, er bestaat namelijk ook nog zoiets als gezond verstand.
Er zijn wel degelijk borden in het verkeer die niet gevalideerd zijn door wetgeving of APV, de politie kan dan ook niet handhaven op zulke borden.
Ik heb regelmatig verkeersbijeenkomsten meegemaakt waarbij zowel verkeersadviesbureaus, gemeente en politie aanwezig waren en weet dat dit zo is.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
In mijn reactie staat niets over de apv, goedgekeurde borden of beboet worden omdat je je niet aan het bord houdt. Ik probeer uit te leggen dat je als bestuurder extra op je. Verantwoordelijkheid wordt gewezen. De politie kan niet schrijven voor het "niet houden aan een schoolzone", maar wel voor "niet nemen van verantwoordelijkheid". En. je laatste stukje text. waar komt die frustratie vandaan?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een schoolzone kan alleen gesitueerd worden bij een basisschool, de maximumsnelheid in een schoolzone is maximaal 30km/h, een schoolzone moet op het wegdek aangeduid worden met woorden of een beeltenis van een kind, een schoolzone dient opgenomen te worden in het APV van de gemeente. Een schoolzone is (nog) niet opgenomen in de Nederlandse wetgeving betreffende inrichtingseisen voor de weg echter al wel een Europese verordening en mag dus als zodanig ingevoerd worden. Betreffende bebording: Ja er bestaan in Nederland vele nonsens verkeersborden, het is ook daarom dat een onderbord als zodanig opgenomen moet worden in het APV betreffende parkeren om een juridische bekrachtiging te krijgen. Let wel ik heb het enkel over onderborden en niet over gewone borden, alle andere borden zoals verboden voor Manneke pis en honden hebben geen wettelijke basis.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Schoolzones staan niet inde wet, maar WEL in de verschillende APV's. Scheur je daar met vijftig of meer doorheen, dan ben je goed het bokkie als ze je pakken.
Deze witte bordjes hebben geen enkele juridische waarde.
Een bekeuring krijgen wanneer je als bezoeker op een parkeerplaats voor "alleen bewoners" gaat staan is dan ook niet mogelijk.