wat kost het aanvragen van een sofie nummer in nederland en hoe doe ik dit??

ik verhuis naar nederland kan iemand me zeggen ,hoe ik een sofienummer kan bekomen .
en wat me dit zal kosten?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Wetgeving
2.9K

Antwoorden (3)

er bestaat geen sofinummer meer, het is nu burgerservice nummer
op 26 november 2007 is het burgerservicenummer (BSN) ingevoerd. Het burgerservicenummer vervangt in veel gevallen het sofinummer. Het burgerservicenummer bestaat uit dezelfde cijfers als het sofinummer.

als je in schrijft bij een gemeente dan krijg je automatisch een bsn nummer. (alshoewel het inschrijven waarschijnlijk niet zo gemakkelijk zal gaan als het klinkt)

Komt u voor het eerst in Nederland wonen? Dan moet u zich inschrijven bij de gemeente waar u gaat wonen. Die gemeente geeft u dan uw burgerservicenummer.

Sofinummer ontvangen

Als u geen burgerservicenummer hebt of kunt krijgen, moet u een sofinummer gebruiken. Als u nog geen sofinummer hebt, dan kunt u dit bij ons ophalen. Dit kan bij een aantal belastingkantoren. Uw sofinummer staat ook vermeld in een aantal documenten.

Let op!

U moet een afspraak maken via de BelastingTelefoon om een sofinummer op te halen bij een van de belastingkantoren.

Het hebben van een sofinummer betekent niet automatisch dat u in Nederland mag blijven of werken.

Voorwaarden sofinummer:
• U kunt alleen een sofinummer afhalen voor uzelf of voor uw kinderen die jonger zijn dan 16 jaar.
• U moet uw adres opgeven.
• U moet een geldig paspoort laten zien. Alleen als u de nationaliteit hebt van een lidstaat van de Europese Unie, mag dat ook een ander identiteitsbewijs zijn. Het mag echter geen rijbewijs zijn.
• Is uw nationaliteit een andere dan die van een van de lidstaten van de Europese Unie, Liechtenstein, Noorwegen, IJsland of Zwitserland? Dan geldt het volgende: • U moet een verblijfsaantekening in uw paspoort hebben, waarop vermeld staat dat u in Nederland mag werken. U vraagt een verblijfsaantekening aan bij de Immigratie- en Naturalisatiedienst (IND).
• Als u in Nederland gaat werken, moet u vaak ook een tewerkstellingsvergunning hebben. Dit blijkt uit de verblijfsaantekening. Uw werkgever vraagt die voor u aan.

oke, conclusie.
bij de gemeente zou je een bsn nummer kunnen krijgen als je er gaat wonen.
voor een sofinummer moet je naar de belasting dienst gaan.
beetje dubble informatie, en er staat dat het sofinummer wordt opgeheven.

eerst inschrijven bij de gemeente omdat je een adres nodig hebt voor een sofinummer. extra navraag kan je het beste doen bij de belastindienst
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een sofinummer is niet te koop en wordt ook niet zo maar verstrekt. Alleen nederlandse staats burgers hebben een sofinummer. Dus je zult eerst de nederlandse nationaliteit moeten hebben.
ronron1212
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Iedere in nederland ingezetene (ingeschreven als inwoner bij de burgerlijke stand) heeft een sofi (tegenwoordig BSN) nummer.
ronron1212
12 jaar geleden
Deze woont nog niet in nederland
Het is niet helemaal waar dat het sofinummer niet meer bestaat. Mensen die in het buitenland wonen en in Nederland gaan werken (grensarbeiders) hebben ook een Nederlands sociaal fiscaal nummer nodig. Deze mensen krijgen nog altijd een sofinummer. Een BSN wordt verstrekt op het moment dat iemand zich inschrijft in een Nederlandse gemeente.
Als je officieel in Nederland komt wonen krijg je dus automatisch een BSN-nummer op het moment dat je je inschrijft bij de gemeente.