Ja

In principe mag iedereen zichzelf verdedigen echter als de rechter van mening is dat de gedaagde de gevolgen van zijn eigen verdediging niet kan overzien kan hij bepalen dat de gedaagde zich moet laten verdedigen door een raadsman.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Ja dit mag. Je mag zelfs nog jezelf verdedigen als je dat zou willen (lijkt me echt niet slim). Je bent niet verplicht een advocaat te nemen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Na het vonnis van de Hoge Raad op 17 - 11 - 2009 kan een rechter een persoon verplichte zich bij te laten staan door een raadsheer als de rechtbank van mening is dat de gedaagde de gevolgen van zijn eigen verdedigen niet kan overzien.
Ja, iedereen mag zichzelf verdedigen. Een advocaat maar ook een 'leek'. Maar vaak kent een ander (een advocaat) vaak de doolhoven en smalle steegjes in de wet. En dat kan handig zijn om iemand vrij te pleiten of een lagere straf te krijgen.

Toegevoegd na 5 minuten:
Een advocaat heeft zich gespecialiseerd op een bepaald gebied. Bijvoorbeeld strafrecht, kinderrecht, huurrecht, intellectueel eigendom etc. Als een advocaat zich al in zijn eigen zaak verdedigd, zal hij zich waarschijnlijk alleen in zijn eigen vakgebied verdedigen, omdat hij van andere vakgebieden nu eenmaal minder verstand heeft. Maar zelfs in een zaak waar hij veel verstand heeft, zal hij zich laten bijstaan door collegae uit hetzelfde vakgebied, aangezien een zaak spanning met zich meebrengt en de advocaat zich dus minder goed zal kunnen concentreren wat fatale gevolgen kan hebben.